Josefin
    Hej,
    Jag hade planerat att läsa franska 3 under det här sommarlovet, men sedan blev inte tyska 5 av. Därför tänker jag också läsa denna kurs. Problemet är att min skola tillåter endast prövning av ett ämne efter sommarlovet. Så jag undrar om det skulle gå att läsa franskan på distans?

    Går andra året på gymnasiet, vilket är troligtvis bra att veta.

    Tacksam för svar!
    Josefin

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Josefin!

    Jättebra att du är språkintresserad och vill läsa flera olika moderna språk! Undrar vilket program på gymnasiet du läser och vilka språkkurser som ingår i din Studieplan? Läser du språk även utanför din gymnasieskola?

    Du har planerat att läsa franska 3 under det här sommarlovet, var planerade du att läsa den kursen? Och varför blir inte de studierna av? Är det pga du inte kunde läsa tyska 5?

    Du får hemskt gärna berätta för oss var man som gymnasieelev kan läsa under sommarlovet. Det är många elever som undrar... och tyvärr så är det svårt att hitta den möjligheten... (bortsett från självstudier)... eller så reser man utomlands med någon privat språkskola eller så kan man köpa undervisning på t.ex ett av Läxhjälpsföretagen - du får inte några betyg men du får kunskaper och betyg kan du förhoppningsvis få om du gör sedan en Prövning>>. Sommarskola erbjuds på några gymnasieskolor men då oftast endast i svenska, engelska och matematik och endast om man fick F i en kurs, utan vilken man ej kan få examensbevis.

    Du får gärna berätta lite mer kring dina språkstudier.

    Bästa hälsninar och lycka till med dina studier och alla dina framtida planer! :)

    ANNA

    • : Hej Anna, Jag läser naturprogrammet med inriktning natur och i mitt program ingick endast 100 p i moderna språk. Vilka jag använde till tyska 3. Det här året läste jag tyska 4 och franska 2, men inga språk utanför skolan. Jag hade planerat att läsa tyska 5 och franska 3 i trean, men det var få elever till båda dessa kurser. Studievägledaren på min skolan sa att man kunde låna böcker under sommaren, läsa in franskan på egen hand och sedan göra en prövning i september. Olyckligtvis, får jag bara lov att göra en prövning för en av kurserna efter sommaren och då väljer jag tyskan. Tack så mycket, Josefin
    • Julia : Du har rätt att göra prövningar i alla kurser som finns i din studieplan och vilka du inte kunde studera. Du har rätt att det är endast en kurs i Moderna språk som "ingår" i NA-programmet som en Obligatorisk kurs, sedan får man läsa många olika språkkurser (som programfördjupande, inom individuellt val och som Utökade kurser). Lycka till med dina studier! ;)