Caroline
    Hej! Vet om att det inte går att läsa juristutbildningen på distans, men går det att läsa fristående kurser som finns i juristutbildningen för att sedan få en juristexamen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Nej, tyvärr, det går inte. I alla fall inte som det är nu, mars 2019. Kanske kan det bli någon ändring i framtiden.
    Som det är nu, så ges inte alla de kurser som man skulle behöva som fristående. vissa av de kurser som man behöver läsa och få godkänt betyg i, finns Endast inom juristprogrammet. Så är det i alla fall i Sverige idag.
    Resultatet är då sådan att för att få juristexamen måste man komma in på juristprogrammet. sedan, om man blir Antagen till juristprogrammet, och man har godkända betyg (sedan innan) i någon kurs som ingår i juristprogrammet, kan man ansöka om tillgodoräknande och slippa läsa om samma kurs igen.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    ANNA