Benita

    Hej, jag har nyss tagit studenten och skulle jobba direkt efter men på grund av dagens situation så har detta givit mig hinder på vägen. Jag funderar nu till att plugga vidare till fastighetsmäklare. Jag vet dock inte vilken högskola som erbjuder en mäklarutbildning. Tidigare studerade jag på ekonomiprogrammet med inriktning ekonomi. Men jag undrar nu om det finns möjlighet att plugga till fastighetsmäklare på distans då jag inte har tillgång till att studera i andra städer än Eskilstuna där jag bor. Samt att jag trivs bättre med distans studier. Eller om det kanske finns möjlighet att studera kurser separat för att kunna bli mäklare? Eller behöver jag studera på plats i högskolan?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    kika gärna på https://www.fragasyv.se/info/fastighetsmaklare

    För att kunna jobba som fastighetsmäklare - i Sverige - måste man uppfylla kraven för att kunna bli registrerad hos FMI.
    Att sätta ihop egen utbildning av fristående kurser är inte omöjligt men kan bli svårt och kan inte garanteras att det går, bl.a pga kurserna som man behöver komma in på och få godkända betyg i ska man läsa på heltid i 2 år, alltså du kommer behöva söka kurser till termin 1, sedan till termin 2, 3 och 4 och vid varje ansökan finns risk att antingen finns inte de kurser som fristående - på distans eller inom pendlingsavstånd eller att du söker men ej kommer in.

    Se gärna en lista på utibldningar på lärosätenas gemensam sida - studera.nu/jamfor-utbildning/?q=fastighetsmäklare

    ang.Distans
    Viktigt att vara uppmärksam på skillnaden "distans Med" eller "Utan obligatoriska träffar".

    Det har under lång tid varit populärt att utbilda sig till fastighetsmäklare vilket gör att det både är svårt att komma in på utbildningar + kan också bli svårt att få jobb efter utbildningen. Därför kan det vara en fördel om man läser utbildning där fastighetsmäklarutbildning ingår som "en del" - t.ex kan man förhoppningsvis hitta passande ekonomiprogram som man läser på 3 år på heltid men där också alla kurser ingår som gör det möjligt att efter examen från programmet registrera sig som fastighetsmäklare. I så fall kan man även jobba med annat än just fastighetsmäkleri (i alla fall under en tid direkt efter examen).

    Jag vill också tipsa om "liknande yrken" t.ex fastighetsförvaltare, fastighetsvärd och uthyrare.
    Kika också gärna på ett antal yrkeshögskoleutbildningar:
    yhguiden.se/utbildning/affarshogskolan/facility-management
    yhguiden.se/utbildning/campus-varnamo/fastighetsingenjor
    yhguiden.se/utbildning/xenter-botkyrka/fastighetsforvaltare