Johan
    Hej! Har jag fortfarande tid att höja mitt betyg eller är det försent. Jag har t.ex. ett B i Engelska men skulle gärna vilja höja det till ett A. Går det fortfarande även om det är ungefär 1 och en halv till 2 veckor kvar? Jag går även i årskurs 9 ifall den informationen är viktig. Tack för hjälpen i förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Johan,
    det är Lärarens kompetens att sätta betyg. Om det finns uppgifter kvar på kursen som du ännu inte har genomfört eller om din lärare i engelska kan ge dig extrauppgifter för att kunna bedöma dem och sätta FÖRHOPPNINGSVIS högre betyg på dina kunskaper - måste du få svar från din lärare.
    Det finns inte några centrala/generella regler som skulle säga att det är för sent att försöka höja betyg på en kurs som tar slut om... t.ex 1,5 veckor eller 1 vecka eller 2 veckor... utan det är en fråga som löses "på plats", lokalt på varje skola.
    Vi på fråga syv kan därför inte svara på din fråga. Sorry! :)
    Du måste prata med din lärare i det ämne i vilket du vill höja ditt betyg och få svar från läraren.
    Vänliga hälsningar
    Julia syv

    • Anna :

      Japp, det är läraren som bestämmer kring betyg. Omöjigt att säga om man 1,5 vecka innan kursslut kan eller inte kan höja sitt betyg. Beror alldeles på hur man ligger till - om det är "på gränsen" B mot A... eller på Gränsen B mot C... om det är på gränden B mot C... då tror jag inte man hinner höja sitt betyg. Men precis som svaret /ovan/ är - så är det läraren du bör fråga. Lycka till. Vi håller tummarna!