faya
    hej
    jag vill fråga att om jag läser engelska 7 på komvux ger det mig en extra full meritpoäng till universitet, jag har utländska gymnasiet och jag ville läsa tandläkareprogramm. jag läste alla kurser som är behörighet, men jag har inte tillräckligt poäng till tandläkare. jag undrar om jag läser engelska 7 eller mate 5 ger det mig en full meritpoäng eller inte ??
    MVH
    Faya

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Faya!

    Läs på den här sidan (sida 3) om Meritpoiängs kompensation. Om bedömningen du fick ger dig 19.0 (eller mer i Meritvärde) - då får du 2.50 i Merirpoängskompensation och med det har "full meritpoäng" och kan inte få mer.

    Hur mycket fick du i "merit" när dina utländska betyg blev bedömda? Har du pratat med Studie- och yrkesvägledare på komvux där du läste dina kurser? Vad säger den SYV-en om dina meritpoäng?

    Det är annars Antagning.se som bedömer dina betyg, räknar på dem och gör antagning till högskola. Det är deras tolking av reglerna som gäller. Jag råder dig därför se i "Frågor och svar" här >>> om du hittar svar på din fråga och om inte, ställ din fråga till Antagning.se som just har "sista ordet".

    Annarså så tänker jag att det är alltid bra att kunna mer Engelska och mer Matte. Så läs Eng7 och Matte 5 - om du har möjlighet. Oavsett vad du studerar eller vad du jobbar med, är det aldrig fel att kunna mer matte & engelska.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : hej anna
    • : jag räknade meritpoäng jag har 18,26 av 20
    • : jag har 2,5 poäng som mödersmål , går det om jag gör engelska 7 för att höga mina poäng ??? dyv i komvux svarar inte mig så därför är jag jättetacksamm om du kan hjälpa mig
    • Anna : Tyvärr så får du inte meritpoäng, oavsett vilka kurser du läser.
    • Milla : jag skriver nu ett nytt svar till dig.
    Läs alla kommentarer
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Faya!

    Jag har nu pratat med expert på utländska betyg på Universitets- och högskolerådet och fick följande svar: tyvärr kan man inte få extra Meritpoäng om man har utländska gymnasiebetyg.

    Du får dina Meritpoäng enligt Meritpoängskompensationen - och om du fick bedömning att dina utländska betyg har meritvärde 18.26 - då borde du få 2.0 i Meritpoängskompensation. Max skulle vara 2.5 och du får fyra femtedelar av det, det är inte dåligt! Men tyvärr kan du inte få maximalt antal.

    Du kan läsa kurser på komvux (högre kurser som dem som du har i din utländska gymnasieexamen) men måste i så fall få A i betyg (det högsta möjliga betyget) och det blir tilläggskomplettering, som höjer väldigt lite. Du måste i så fall läsa ett stort antal kurser och få A-betyg i alla dem - för att ditt Meritvärde ska "gå upp något kännbart".

    Din bästa chans är  - via Högskoleprovet. Det är vad experten på Universitets- och högskolerådet säger och jag håller med.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar & lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare

    Jag råder dig att ta alla dina betyg och gå prata med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Du kan också visa svar från oss till SYV på komvux i din kommun. Ni kan då tillsammans diskutera vad som finns för dig att göra ...

    De alternativen som jag ser är

    1. satsa på högskoleprovet

    2. välja en annan utbildning som inte kräver så höga betyg - på högskola eller på yrkeshögskola.

    Se på www.framtid.se vilka yrken som finns och du kanske fattar intresse för ngt annat yrke: läs exempelvis om Tandsköterska, om Tandhygienist, om Fysioterapeut, om Audionom, om Dietist eller Optiker.

    • : hej Milla
    • : jag räknade poängen själv faktiskt och jag är inte säker om jag räknade rätt. nu gör jag alla behöriga kurser som kemi 2 och fysik 2 och svenska som andra språk 3 och engelska 6 . men frågan är det samma sak om jag cör engelska 7 vilket det är inte behörighet kurs så andå för jag inte en full poäng??? och de alla kurser behandlar på samma sätt om de är kräv eller inte ?? bara pga jag har utlämdska gymnasiet ??
    • Milla : Vad fick du i bedömningen från Universitets- och högskolerådet? Vad är "siffran" = genomsnittet av dina utländska betyg? Om du fick bedömning att dina utländska betyg motsvarar meritvärde på 19.0 eller högre, får du Meritpoängskompensation på 2.5 som är det högsta. Om du fick bedömning (inte vad du har räknat på... utan Bedömning från UHR) på lägre än 19.0 - då får du mindre i Meritpoängskompensation. Oavsett vad du får i meritpoängskompensation, kan du inte få meritpoäng för varken sig Eng7; Matte 5 eller någon annan kurs. Jag kan inte ändra reglerna. Experten på UHR säger att det har gjorts flera utredningar och reglerna har ändrats flera ggr förut. Och det är vad som gäller just nu. Det kan bli ändring i framtiden, men det vet ju ingen om ännu. Jag är ledsen, men jag kan inte göra ngt. mer än att råda dig satsa på Högskoleprovet eller välja en annan utbildning att söka.
    • : aså jag vet inte vad skulle jag säga men jag är jättetacksamm för alla information som du ger mig, sista fråga är vet du hur mycket är nästan poäng som man måste få i högskolaprovet för att kunna komma in på tandläkareeller läkare programm??
    • : kag tror att det finn i uhr jag försökte komma in nu och hittade information
    • : tack så jättemycket ☺️☺️
    • Milla : Du bör få så högt resultat på högskoleprovet som du kan få! Du gör ditt bästa och vi hoppas att det räcker! Det är ingen som vet exakt hur högt resultat som behövs i framtiden.
    Läs alla kommentarer