melis
    Hej! jag håller på att göra prövningar just nu, för att höja så att jag har A i alla mina ämnen (Vill komma in på läkarprogrammet)
    ett av ämnena jag behöver höja från betyget C är IDROTT 1, jag undrar ifall det är möjligt att göra prövning i ett annat ämne som jag sedan kan ersätta idrotten med?
    och isåfall vilket ämne?

    för jag hörde att idrotten inte längre räknas som ett obligatoriskt ämne?

    Tack på förhand! :)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Om du har Examensbevis och i beviset har betyg i idrott, då måste du tyvärr höja betyget i just samma kurs, dvs idrott.

    Om du hade Studiebevis från gymnasiet och läste mot examensbevis på komvux, då skulle inte idrott och hälsa 1 ingått i exambevis (därför att den kursen får ej sedan 1jan 2017 ingå i examensbevis från Komvux) men på gymnasiet är Idrott och hälsa 1 fortfarande en obligatorisk kurs och måste ingå i examensbevis.