Alle
    Hej, jag funderar på att läsa grundlärarprogrammet på Högskolan Dalarna i Falun. Som det ser ut nu så kommer jag behöva pendla i ungefär 1h mellan mitt hem och skolan och har lite frågor kring hur ni tror att det skulle fungera? Är det högt tempo på programmet som kräver att man som elev helst borde bo nära campus? Vet att det är lite av en tolkingsfråga men ni kanske har har pratat med någon som funnit sig i liknande situation. Min fråga anknyter sig inte till studiero eller liknande utan undrar rent allmänt om det är möjligt att pendla strax över en timme som grundlärarstudent med inriktning mot arbete för förskoleklass och årskurs 1-3. Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    För gymnasieelev är rekommendation att försöka hitta en skola dit man kommer på max 45 min men det finns många som pendlar längre bort och det går många ggr bra.

    Mycket beror på om du kan på vägen till/från skolan läsa (om du blir åksjuk av att läsa under färden eller inte?) eller göra ngt annat ”nyttigt”, som t.ex sova, alltså om det är flera byten och/eller du kommer att stå i brist på sittplats ?

    Frågan är också: vad finns det för alternativ? Kan du flytta närmare skolan?

    Studie- och yrkesvägledare