Shahrad

    jag går i ett gymnasium som nu ska flyta. Denna skola har dessutom stängts ner förut, vilket jag inte visste om. Min klass består av 5 personer och nu oroar jag mig för min gymnasieutbildning. Jag fick höra att min kommun måste ta in mig om jag stöter på ett sådant problem och därmed skriva in mig i ett gymnasium, i de kommun jag är folkbokförd. Är detta sant och i så fall, hur ska jag gå tillväga ? jag har nuvarande läst klart första året

    • Anna : Att lärare byts ofta är att beklaga men hur vet vi att det blir färre lärarbyten på en annan skola? Lärare kan precis som "vem som helst" bli sjuka, föräldralediga, gå i pension eller få andra jobb - och hur det blir i framtiden på en viss skola med "lärarfrånvaro" och lärarbyten, är det ingen som vet. :(
    • : tack för svaret
    • Anna : Läs gärna även mitt Svar (och inte endast min kommentar). Du måste förklara mer kring din fråga för att ge oss en chans att ge dig ett relevant svar om dina rättigheter som gymnasieelev. Om du inte vill berätta mer här på forumet, kontakta med din fråga Skolverket, t.ex kan du ringa till skolverkets upplysningstjänst, tel.nr 08-527 332 00. Lycka till!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag är inte säker på att jag förstår hur situationen ser ut.
    Ska din gymnasieskola byta adress eller kommer den att stängas?
    Hur kan din gymnasieklass bestå av endast 5 elever?
    Har ni fått information från din skolans ledning vilket ni borde ha fått om skolan stänger, om vad som händer med eleverna som är inskrivna på skolan?
    Om din skola byter adress, så är det inte alls ovanligt - händer hela tiden att skolorna flyttar till andra byggnader.
    Du skriver att lärare byts ofta och inte heller det är ovanligt - på grund av bland annat lärarbrist som råder i så gott som i hela Sverige, tyvärr.
    Vad dina rättigheter som elev består av, beror i mångt och mycket på om din skola ska upphöra (stängas) eller om den endast flyttar till en annan adress.
    Vänligen
    ANNA

    • : Gymnasiet jag går i har stängt förut, och sedan öppnat igen. Nu står den öppen men väldigt osäkert. inriktningar är borttagna, dem visste inte ens vart dem skulle ta vägen till åk 2 fören sista dagen av andra terminen, då dem sa att vi flyttar till kista. Min klass består av 5 pers då alla har bytt gymnasium på grund av följande. osäkerhet med lokal och lärare, falsk marknadsföring, INGEN REKTOR då han varit sjukanmäld för 1 och ½ terminer” ?! och sist men inte minst dåliga relationer mellan elever pga segrigitet. Känner att detta är ett experiment och vi är försökskaninerna, vi fick inget utav det vi var lovade och nu har alla mina vänner slutat. jag kom dessvärre inte in i gymnasiet som jag sökte till för byte, vilket är anledningen till att jag tänkte vända mig till kommunen
    • : dessutom skulle jag vilja tacka dig för dit svar ANNA :)
    • :

      Det jag är rädd för är att denna skola stänger eller att min inriktning försvinner, vilket skulle vara väldigt tråkigt. Men det som känns värst är att inte ha någon vid ens sida. Att vara ensam i en klass som mobbat och skadat dig mentalt. Tror dessvärre inte att jag skulle klara det två hela år till.

    • Anna : Du får absolut vända dig till utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd. Och du kan kanske fortfarande göra ansökan via gymnasieantagningen: om du kommer in på en gymnasiskola till år1, genom konkurrens, men sedan kan uppvisa godkända betyg från år1, borde du bli uppflyttad till år2. Du kan söka till många olika skolor. Nu, när sista dag i omvalsperioden redan har passerats, blir du tyvärr "sist i kön", men vi kan inte gå tillbaka i tiden, så kontakta gymnasieantagningen snarast möjligt och ställ dig i reservkön till alla de skolorna där du kan tänka dig vilja läsa. Lycka till!
    • : tack så mycket ska göra det :)
    Läs alla kommentarer