Rosali
    Blyg tjej, svårt i stora sociala sammanhang. Svårt att starta en kommunikation på egen hand, duktig o klipsk i huvudet. Hoppat av samhälls linjen. Tycker om djur o natur. Vad finns för gymnasie runt västra Götaland?
    • Anna : En förteckning på ca 30 skolor spridda över hela Sverige finns på https://www.fragasyv.se/info/gymnasiet-aspergers-npf
    • Milla :

      Om någon upptäcker ngt fel i listan på länken ovan - i Annas kommentar, ber vi att höra av sig ex genom att kommentera här på forumet. Och tack så mycket på förhand!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Rosali,
    de gymnasieskolorna som "runt Västra Götaland" erbjuder utbildningar "för dig med Aspergers, NPF eller autism"
    är bl.a
    Munkagårdsgymnasiet i Halland, som har öppet hus 19 jan 2019 kl.10.00  - erbjuder bl.a den sk "Spår 1 utbildning" på Naturbruksprogrammet, för elever med NPF (adhd, autism);
    och
    Burgardens-utbildningscentrum i Göteborg, som har öppet hus 23 jan 2019 kl.18.00

    sedan finns det också alternativen med Internat-boende på eller nära skolan, exempelvis
    Hampnäs, fristående gymnasieskola i Örnsköldsvik, har Internat. Det är en gymnasieskola för elever med NP-funktionshinder, som t.ex Asperger syndrom. En "systerskola" Impius finns i Helsingborg.

    Vänligen
    L.

    Liselotte