Hej Mansoora!
    De flesta av gymnasiala kurser är på 100 gymnasiepoäng = 100 undervisningstimmar.
    Om man skulle läsa en sådan kurs på heltid, dvs skulle enbart läsa till exempel Engelska 5 och inga andra kurser samtidigt, skulle det ta fem veckor.
    Men eftersom man oftast läser upp till 8-9 olika kurser samtidigt, då tar det en termin eller ett läsår innan man kan få betyg i någon enskild gymnasiekurs.

    Det kan förekomma (på några få gymnasieskolor) de så kallade KONCENTRATIONSSTUDIER - då man läser färre kurser samtidigt - t.ex. man läser två 100 poängs kurser (exempelvis Samhällskunskap 1b och Matematik 1b) under 10 veckor och sedan går vidare till andra kurser och läser max 3 kurser samtidigt.
    Det är inte vanligt med Koncentrationsstudier på gymnasiet och det passar inte alla elever.

    Att uppnå "gymnasiekompetens" tar 3 års studier (sex terminer) på heltid. Bevis på att man har uppnått gymnasiekompetens heter Examensbevis.

    Hoppas du fick nu svar på din fråga!
    ANNA
    Svar på din kommentar/fråga: om det är lättare att uppnå bra betyg på gymnasiet, jämfört med grundskola - jag tycker det är "både och" eller "ungefär samma" och jag ska förklara hur jag tänker:
    Gymnasiala kurser är svårare än grundskolekurser. De är på nästa (högre) nivå och kräver mer kunskaper.

    Å andra sidan, så kan du, som elev, mer när du är på gymnasiet, jämfört med grundskolan. Och en annan sak är att man på gymnasiet HAR VALT en viss inriktning, det som INTRESSERAR JUST DIG och/eller det som just du är BRA PÅ, eller HAR LÄTT FÖR.

    På grundskolan läser alla elever mer eller mindre samma kurser, med undantag av språk (moderna språk och modersmål) och så har några få elever "anpassad studiegång" där antal kurser är reducerat. Men majoritet läser samma kurser på grundskolan.
    Så är det inte på gymnasiet, där det idag finns 24 olika program och 23 av dem har olika inriktningar. Det är en stor mängd OLIKA UTBILDNINGAR och man väljer läsa ganska många valbara kurser inom de också. Därför är gymnasieutbildning mycket mer anpassad till dina individuella förutsättningar, behov och möjligheter (jämfört med grundskolan).

    Jag hoppas jag lyckades förklara vad jag menar med att det borde inte vara svårare att läsa på gymnasiet, men jag kan inte direkt säga att det är lättare heller.
    • : hur ser bedömningsmatriser ut i gymnasiet är det samma sak som grundskolan eller det är lättare att uppnå bra betyg?
    • Mikael : Svårt att svara på din fråga: ungefär samma, skulle jag tro, dock. Kurserna på gymnasiet är svårare än på grundskola, men du är också äldre och kan mer!
    • Anna : Jag skriver ett utökat svar till dig, läs ovan om en liten stund.