sara
    Hej!
    Det är så att jag vill läsa upp Biologi 2 och Kemi 2 i mitt gamla gymnasium (tog studenten förra året), men naturkunskaps läraren påstår att han inte har möjlighet att genomföra det. Min fråga är: Kan man gå till vilken skola som helst och prata om prövningar?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan!

    Det är viktigt att veta om du läste (på gymnasiet) - kurserna Biologi 2 och Kemi 2 och i fall du läste dem, vilket betyg fick du?

    Det är två olika situationer - om du fick Examensbevis eller Studiebevis när du slutade på gymnasiet.

    Utan att veta det (som jag frågar efter ovan) - kan jag inte ge dig ett klart svar, som blir till hjällp för dig.

    Om du inte vill eller kan svara på mina frågor, se på din kommuns hemsida - vad som står skrivet om Prövningar eller kontakta komvux och fråga hur, när och var du kan anmäla dig till prövningar.

    Allmänt gäller: du, som har avslutat gymnasial utbildning, har rätt att göra prövning i vilken kommun som helst i hela Sverige men behörig lärare måste finnas att tillgå och prövningsenheten har rätt att ta avgift upp till 500 kr + att datum för prövning är det inte du som bestämmer, utan det brukar finnas fastställda (på förhand) datum för prövningar och du får välja att anmäla dig till ett av de datumen.

    Lärare på din skola kan inte (får inte) komma överens med dig om att du ska göra Prövning. Du, som redan slutade på gymnasiet, kan i vissa fall göra prövningar på din "gamla" skola men det beror på om du fick Examensbevis eller Studiebevis och vilka betyg du fick i de kurserna som du vill göra prövning i. Om du inte läste de kurserna på gymnasiet, har du ej rätt att göra prövning i dem på din gamla gymnasieskola.

    Svara på mina frågor och jag ska försöka hjälp dig reda ut vad du kan göra för att få de betyg du vill ha.

    Ett annat alternativ är att du bokar tid med SYV på Komvux i den kommunen där du är folkbokförd och tar upp den frågan där.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare

    Hej igen!

    Eftersom du inte läste de kurserna som du nu behöver för "behörighet till högre studier", då har du goda möjligheter att få plats att läsa dem på Komvux.

    Du vänder dig till Komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Ofta finns det möjlighet att läsa på "flex"(flexibla studier) eller på distans.

    Biologi 2 och Kemi 2 är kurser á 100 poäng/styck. På heltid läser man en 100 poängskur på 5 veckor. Normal tid att läsa in de 2 kurser är, alltså, 10 veckor. Du kanske kan läsa de samtidigt och i så fall läser du i 10 veckor på heltid (eller att du läser först en kurs på heltid på 5 veckor och sedan nästa kurs på heltid på 5 veckor).

    Under de 10 veckor som du läser på Komvux kan du ev ha rätt till Studiestöd från CSN. Eftersom du är 19 år, är du ännu för ung för Studiemedel men du kan få Studiehjälp som är samma summa som du fick när du gick på gymnasiet. För det måste du läsa på just heltid

    Fördelar med att just läsa på Komvux jämfört med Prövningar är flera:

    - du slipper betala prövningsavgift (1000 kr. för 2 prövningar)

    - du kanske kan få Studiehjälp från CSN och det blir i så fall lite över 2 000 kr. (+ att du sparar 1000 kr på prövningsavgifter) - då tjänar du 3000 kr. på det

    och sist men inte minst

    - det är ofta lättare att få högre betyg när man får undervisning (jämfört med det att man får bedriva enbart Självstudier).

    Jag tycker, alltså, att det finns alla anledningar för dig att ansöka om att få läsa kurserna på Komvux.

    • : Jag läste på gymnasiet och fick examensbevis, dock läste jag samhälle och i det programmet ingick inte kemi 2 och biologi.
    • Milla : I så fall - eftersom du fick Examensbevis och de kurser som du vill göra prövningar i EJ INGICK i din studieplan, har inte din gamla gymnasieskola några skyldigheter gentemot dig. Din lärare gav dig rätt svar att hen inte kan hjälpa dig. Du är nu "färdig med din gymnasieskola" helt och hållet. Nu är det Komvux du vänder dig till. Eftersom du ej läste kurserna men behöver dem för behörighet till högre studier - har du bättre möjlighet att få plats att läsa dem på komvux. Det finns fördelar i att läsa kurser framför göra prövningar i dem. Jag ska nu utöka mitt svar till dig. Se ovan om en stund.
    • : Tack för svaret!
    • Milla : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Du får tipsa dina vänner & bekanta om oss, då har vi möjlighet att hjälpa fler. :) Du kan också, om du vill, Gilla Fråga SYV på Facebook, här är vår plats på FB: https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts
    Läs alla kommentarer