Alva

    Jag har gått en månad nu på tekniklinjen. Men jag (ej diagnostiserad) socialfobi. Och jag känner att jag skulle vilja gå på gymnasium med distans. Men dom jag har kollat på har ej för teknik sedan så vet jag inte hur det blir nu när jag redan går på en skola osv. Men jag mår så pass dåligt i min skola/klass att jag känner att jag inte kommer klara av detta.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alva,

    du har rätt Korrespondensgymnasiet >> erbjuder tyvärr inte teknikprogrammet, och då går det inte söka läsa teknikprogrammet på distans. I alla fall kan du inte göra det på egen hand, bara ta och söka... däremot om du skaffar läkarintyg eller intyg från en psykolog om att studier på distans rekommenderas, kan utbildningsförvaltningen ev lösa det på ngt. sätt - t.ex genom att köpa dig undervisning på distans. Möjligheter finns för din kommun att köpa distanskurser och hela teknikprogrammet på distans - men det är dyrt och besvärligt och de kommer inte att göra det, om de inte måste göra det.

    Du har, som jag ser det, några valmöjligheter:
    - att försöka kämpa på så gott det går så länge det går och se sen...

    - att söka till Korr >> - till ett annat program...

    - att försöka få läkarutlåtande eller intyg från en psykolog om att hen rekommenderar distansstudier för dig och att du tillsammans med dina vårdnadshavare ansöker om en speciallösning på utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd och under tiden de utreder kanske du kan vara sjukskriven på hel- eller på deltid;

    - du kan också prata med kurator och sjuksköterska på din skola och kanske även med rektor om möjlighet att skriva in dig på Individuellt alternativ >>- där du kan läsa kurser på deltid (under längre tid) och kombinera med praktik eller endast läsa på deltid under längre tid. Du blir då inte klar med gymnasiet på 3 år, utan det tar längre tid. Jag kan inte heller lova att du kan bli inskriven på Individuellt alternativ, men du kan i alla fall fråga om det; ofta krävs det läkarintyg eller psykologutlåtande även för det.

    Sista alternativet är att hoppa av gymnasiet. Men det är inget bra alternativ. Om du kunde få jobb i stället...? men det är ju jättesvårt när man är 16 år och utan yrke och utan gymnasiekompetens eller körkort... jättesvårt men kanske inte omöjligt.
    Om du hoppar av gymnasiet, vilket vi avråder ifrån, ... bedriv i så fall självstudier. Inom matte finns det en jättebra sida www.matteboken.se
    Och på biblioteket kan bibliotekarie ofta hjälp låna läroböcker i de flesta ämnen /gymnaisala kurser/.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA