Malva
    Hej, jag går i tvåan på gymnasiet och funderar på att ta halva året utomlands pga att jag inte helt trivs i min klass. Går det att ta ett halvår utomlands (efter jul tills på sommaren) utan att behöva gå om när jag kommer tillbaka? Isf skulle jag behöva läsa på distans? + hur gör jag det?
    • Julia : Vilken utbildning: program och inriktning går du?
    • : jag går social science (blandning av samsam och sambeteende fast allt är på engelska)
    • Julia :

      Du läser alltså på Samhällsvetenskapsprogrammet men med undervisningsspråk Engelska? Det är en rätt så unik utbildning som finns endast på några få skolor. Därför är min bedömning: det blir i princip omöjigt att läsa halva kurser på en annan skola. Du är rätt så "bunden" till din skola - i alla fall fram tills du får betygen i de pågående kurserna, tyvärr.

      Läs mitt svar, nedan. Jag vill inte låta negativ, men sanningen är den att man byter inte skola mitt i en gymnasiekurs. Nästan alltid läser man hela kursen på samma skola. Inte ens när eleven är tvungen att flytta till en annan stad (t.ex pga föräldrarnas arbete) går det att fixa att hoppa till en annan skola mitt i gymnasiala kurser. Utbildningssystemet är tyvärr inte så flexibelt. :(

    • : ok men om jag skulle studera utomlands i trean isf, hur skulle jag bära mig åt?
    • Julia : Var skulle du studera utomlands? på en svensk skola? eller på en skola i ett annat land? Vill du få svensk gymnasieexamen, tar du den på en svensk gymnasieskola. Det finns inga (för mig) kända möjligheter att kombinera 2 år på en svensk gymnasieskola + ett år på en skola i utlandet (som inte är en svensk skola) och ta någon sort Examen. ... Givetvis är alla studier bra att bedriva; man kan mer och är mer studievan. Men du får ej på så sätt gymnasieexamen. Kanske kan den utländska gymnasieskola acceptera dina svenska betyg och utfärda examen från den skolan (utländsk gymnasieexamen) - ställ den frågan till den skolan där du vill läsa och ta examen.
    Läs alla kommentarer

    3 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Malva!
    Du får gärna förklara vad du menar med "ta ett halvår utomlands" - menar du att du ska bo utomlands; var ska du bo utomlands? Åker du utomlands med en eller båda dina vårdnadshavare pga deras arbete? Detta frågar jag pga det är stor skillnad: om eleven är "tvungen" att bo utomlands pga minst en av vårdnadshavarna arbetar utomlands (och eleven bor då hon den vårdnadshavare) då har eleven rätt att läsa via Hermods distans (dock är jag osäker på om de går att hoppa in mitt i kurserna... men det går att i så fall utreda vidare).
    I andra fall då eleven ej är tvungen att befinna sig utomlands, är det "en annan femma", kan man säga. Det finns Korrespondensgymnasiet (som på prov erbjuder ett mycket begränsat antal utiblnidngar) dit du också får söka (alla får söka till den skolan), men sedan är det en stor fråga om du kommer in. Många söker och det är långt ifrån alla som kommer in.

    Andra möjligheter att läsa utomlands:
    utbytesår - men det passar dåligt om du inte vill "gå om" ett år sen...
    söka till en svensk gymnasieskola utomlands (osäker om det går att hoppa in mitt i läsåret).

    Du får gärna se vilka svenska gymnasiala utbildningar som finns utomlands: listan är rätt kort - typ 7 skolor - gymnasieguiden.se/gymnasium/Utomlands

    och det är långt ifrån alla program som erbjuds. Av de yrkesprogrammen - endast en av inriktningar på HA och endast på en av skolorna (den i London).

    Samhällsvet.programmer erbjuds, så vitt jag vet, på samtliga (7 st.) svenska gymnasieskolor utomlands. Osäker, som sagt, om man kan hoppa in mitt i läsåret; och glöm inte att fram tills du fyller 18 år är det dina vårdnadshavare som bestämmer var du bor.

    SYV-besökare SYV

    Hej, läs, nedan, svar från Svenska skolan i Nairobi:

    Vi prioriterar alltid elever som läser helår när vi antar elever till skolan och internat men det händer att vi under året tar in om det ges en öppning. Det är dock inget man kan räkna med och det är inte heller att föredra då det är kurser som går över terminerna som kan vara svåra att få ihop för skolorna och då kan ge sämre förutsättningar och betyg. Så att läsa hela Gy3 här hos oss är att föredra i detta fallet.

    Är eleven ändå intresserad av att komma hit och läsa VT under innevarande läsår (vi har en elev som hoppat av) så behöver vi se elevens individuella studieplan för att se om det kan vara möjligt. Vår undervisning är dock på svenska. Vi har också möjlighet att möta eleven och elevens vårdnadshavare nu i November 2019 när vi kommer till Sverige för att hålla informationsmöten och delta i Gymnasiemässan i Älvsjö 21-23/11 i monter C13:01.

    Då kan vi berätta mer om vad det innebär att läsa här i Nairobi och vad man som elev får uppleva. Då finns det även möjlighet att träffa elever som studerat här som berättar och svarar på frågor.

    Vänliga hälsningar/Kind regards

    Fick svar från SSB, som lyder:

    Hej! Det finns möjligheter att ta halva året, men då måste studieplanen fungera. Detsamma gäller om du vill läsa år 3 hos oss.
    Med vänlig hälsning
    SSB

    Jenny SYV

    Hej Malva!

    Hos oss på den Skandinaviska skolan i Madrid kan det gå att hoppa in på vårterminen. Vi har mest helårselever men varje år kommer några elever endast en termin. Hos oss är all undervisning på svenska, förutom språk förstås men det är du säkert medveten om. Det går också att plugga år 3 hos oss. Om du skickar din studieplan kan jag titta om det skulle gå att hoppa in i vår eller år 3: [email protected]

    Mvh

    Jenny Dettmann, Rektor Skandinaviska skolan i Madrid