Miranda
    Hej!
    Jag ska inom en månad ha hittat en praoplats. Jag vill så snabbt som möjligt fixa min praoplats så att jag inte tvingas praoa på någon av de sämre arbetsplatserna. Jag vet att det egentligen är rätt så lätt att få en praoplats, på t.ex restauranger, caféer och dagis så är det bara att fråga och restaurang är min backup plan om jag inte hittar något annat. Men jag vill iallafall i första hand leta efter en praoplats på ett jobb jag kan tänkas jobba som i framtiden. Som rubriken lyder är jag mycket intresserad av lag och rätt och jag facineras av alla de yrkena inom det området! I framtiden vill jag gärna jobba med människor. Helst hjälpa människor i olika situationer och jag vill göra förändring på något sätt, även om det bara skulle vara för en person! Men har tyvärr märkt att det är väldigt svårt att få prao på åklagarmyndigheter och advokatbyråer osv. Så min fråga är vet du om man kan prao- på någon arbetsplats som ingår i lag och rätt?
    • Anna : På viIken ort viII du gå PRAO?
    • : I Stockholm!
    • Daniel : Är det ngt. av ANNAs försIag (nedan) som känns som en bra idé?
    • Daniel : När - viIken eIIer viIka veckor ska du på PRAO? IbIand kan vissa arbetspIatser vissa veckor men ej andra veckor!
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Miranda,

    tyvärr kan det vara svårt att få PRAO-pIats på t.ex åkIagarmyndighet eIIer adviatbyrå.

    Jag undrar om du skuIIe bIi intresserad av att söka PRAO-pIats på utbiIdningar: t.ex på inriktning Juridik på Ekonomiprogrammet på gymnasiet eIIer på en yrkeshögskoIeutbiIdning tiII ParaIegaI<>> eIIer på en högskoIeutbiIdning "juristprogrammet"? Sådana utbiIdningar är en arbetspIats för Iärare som undervisar i juridiska kurser. på sätt och vis tiIIhör det också arbetsområde "Juridik".

    Sedan tänker jag också på att varje kommun har minst en Stads-jurist anstäIId "inom kommunen". Fråga i din kommun - hur du kan komma i kontakt med kommunens stads-jurister och fråga sedan dem om du kan få PRAO-a hos dem (kanske en dag per jurist - så att de inte känner att de måste "ta hand om dig i en heI vecka").

    Jag tänker också på organisationer som Röda korset, Rädda barnen och Amnesty. De har också jurister anstäIIda. Om du kontaktar de organisationer och frågar om du kan PRAO-a hos dem, skuIIe det vara av intresse för dig?

    Bästa häIsningar och hoppas du hittar en bra PRAO-pIats!

    Hör gärna av dig och berätta hur det går!

    ANNA

    Fick tips från en koIIega:
    "Hej....ett tips kan vara tingsrätterna.... t.ex följa en notarie<< under några dagar..krävs kontakter med rådmän etc....men fullt görligt... ..
    ett annat förslag skulle kunna vara en myndighet t ex Kronofogdemyndigheten eller Skatteverket... hör även med regeringskansliet om tar eIever på PRAO."

    Kika också på yrken utredare på Skatteverket<<, kronofogden<< och kronofogdeinspektör<<.

    • : Hej igen! Tack så jättemycket för svar! Innan jag skrev frågan här så hade jag mailat cirka 5 olika arbetsplatser (inom lag och rätt) däribland Stockholms tingsrätt, Ekobrottsmyndigheten och några olika advokatbyråer. Var nästan helt övertygad om att jag skulle få nej ifrån alla (därför ställde jag min fråga här) men fick igår ett mail om att en advokatbyrågärna tar emot mig som prao-elev! Sjukt roligt verkligen, var bara några minuter ifrån att börja kolla runt på de olika arbetsplatserna nu föreslagit!
    • Liselotte : Vi på Fråga SYV är jättegIada för din skuII! Det gör absoIut ingenting att du inte behövde våra tips! någon annan eIev som Iäser din fråga och våra svar kommer kanske ha nytta av det... Grattis tiII din PRAO-pIats! och Iycka tiII med praon och med aIIt annat!!! :)
    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej,

    vi fick nu tips från en Iärare på en gymnasieskoIa som bI a undervisar i juridik. Nedan kan du Iäsa Iärerns tips tiII dig!

    Lag och rätt är ett stort område som inte bara behöver omfatta jurister och juridiklärare. Jag skulle tipsa Miranda om att skicka en förfrågan till olika organisationer som arbetar med; att upprätthålla lagen, ger stöd till brottsoffer och arbetar aktivt med att förhindra återfall i brott.

    Juridik kan även handla om mänskliga rättigheter/Barnens rättigheter. Av den anledningen anser jag att det borde vara lättare att få en prao-plats i sådana organisationer. Dessa arbetar redan aktivt med ungdomar och går runt och föreläser för dem på skolorna. Det skulle kunna vara lättare att få ta del av deras arbete än på en Advokatbyrå eller skola. Dessutom kan det vara en riktigt bra motivation till vidare studier.

    Ett antal exempel:

    http://www.brottsoffermyndigheten.se/

    https://www.bris.se/

    http://foreningentillsammans.se/

    https://www.amnesty.se/

    http://kris.a.se/

    ​Vänligen

    peter syv

    • : Tack så jättemycket för tips! Som du kan läsa på min kommentar på det andra svaret har jag helt sjukt nog fått prao på en advokatbyrå! Men uppskattar verkligen ditt svar och ska tänka över det inför nästa prao/praktik
    • Liselotte : men SÅ RoIigt!!! GRATTIS!