Vägledare
    Hej, vill höra med en kollega, en annan SYV, för att vara helt säker.
    Fråga: Om en elev går ES, och läser upp matte 2 efter gymnasiet.
    Hamnar eleven i en annan urvalsgrupp då, trots att eleven kräver matte 2 för behörighet?

    Och hur är det med Meritpoäng, dvs t.ex. läsa upp Engelska 7 efter? Får elever meritpoäng för det?
    Mvh
    SYV

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    Om eleven får ut Examensbevis från Estetiska programmet, är hen i Grunden behörig till högskola, men inte till de utbildningar som för Särskild behörighet kräver matte 2 (om inte det är så att hen läste matte 2 som valbar kurs och fick godkänt betyg i den).
    Då kan inte eleven prövas i BI, direktgruppen, för att hen ej är Behörig utan komplettering (särskild behörighet saknas om utb. kräver matte 2 men hen ej har det betyget i sitt examensbevis); Då prövas hen med kompletterande betyget i matte 2 i BII, kompletteringsgruppen, endast.
    ****
    Annat är det för eng7 som ej krävs för behörighet till någon utbildning, men ger meritpoäng.
    Om eleven på gymnasiet är behörig till sin högskoleutbildning men sedan läser eng 7 och genom det Höjer sitt meritvärde, prövas hen i så fall i BI, med det lägre meritvärde och samtidigt i BII, med det högre meritvärde.
    ****
    Men om frågan gäller samma elev, som direkt efter gymnasiet inte är behörig pga utbildningen kräver matte 2 och det hade hen inte i sitt examensbevis, då prövas eleven endast i BII, kompletteringsgruppen; hen kan komplettera i olika omgångar. Efter varje komplettering räknas meritvärde om - men hen prövas endast i BII.

    ***
    Utifrån frågan är jag inte helt säker på om du menar att elevens högskoleutbildning kräver matte 2 eller inte gör det...
    Sedan kan ju personen ändra sig och vill söka andra utbildningar.

    Förtydligande:
    I Estetiska programmet ingår endast matte 1b som obligatorisk kurs. Dock läser många elever matte 2b, som valbar kurs. Får man godkänt betyg i matte 2b som finns i examensbeviset som eleven får i slutet av år3 på gymnasiet, är hen behörig även till de utbildningar som för särskild behörighet kräver matte 2. Då prövas hen i BI, direktgruppen; men om hen sedan Höjer betyget i matte 2, t.ex genom en prövning, då prövas hen fortsättningsvis både i BI och i BII men i BII, kompletteringsgruppen - med det Högre meritvärde som hen fick genom en Komplettering.

    Vänligen
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare