Line
    Hej!
    Jag tog studenten i somras och nu jobbar jag. Jag skulle gärna vilja läsa en grundläggande kurs i spanska vid sidan av jobbet. Jag har alltså inga förkunskaper då jag läste franska tidigare. Helst vill jag börja så snart som möjligt och vad jag har förstått så finns det utbildningar som man kan anmäla sig sent till. Min fråga är om man kan läsa en sådan kurs på komvux eller om man ska vända sig till ett universitet. Jag bor i Stockholms län.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Line!

    Det som finns på högskolenivå - kan du se på www.studera.nu Har du grundläggande behörighet till högskola? Du skriver inte vilket program du tog studenten ifrån.

    Du kan också fråga på komvux i den kommunen där du är skriven/folkbokförd eller se på deras hemsida - om de erbjuder Spanska för nybörjare och i så fall när det är nästa kursstart och när du kan göra ansökan.

    Det snabbaste och bekvämaste sättet är att vända sig till Studieförbund, men det kostar en liten slant. Undervisning är inte gratis där.

    Det finns många olika studieförbund - t.ex. FolkuniversitetetMedborgarskolanSensus.

    Mvh

    Mikael SYV

    • : Jag läste ekonomprogrammet med inrikting internationell ekonomi och jag har grundläggande behörighet till högskola. Ja tanken var att försöka gå via antingen kpmvux eller högskola/universitet för att slippa betala extra för själva kursen.
    • Mikael : Eftersom du har grundläggande behörighet, får du söka till högskola. De kurser i Spanska som finns på högskolenivå hittar du på den här sidan http://studera.nu/jamfor-utbildning/?q=spanska&f=1%5BS511*4%5Bk*7%5BV16_S16_H16*10%5Bg och angående vad du kan läsa på Komvux, så är det just DEN KOMMUNEN där du är folkbokförd, som du vänder dig till. Ingen annan kommun kommer ta in dig på Komvux för de får inte statsbidrag för personer ej folkbokförda i deras kommun. Du som redan har gymnasiekompetens, har svårare att få plats på komvux än de som ej har gymnasiekompetens, men sök och vi håller tummarna!
    • : Tack för hjälpen!
    • Ludmila : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Om du vill, kan du gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer