Yus
    Hej det är så att jag har gjort prövningar i flera ämnen och hittills har jag samlat 2000 poäng och har 400 poäng kvar till att bli högskolebehörig. Jag vill gärna göra det till gymnasie examen så jag kan söka vidare till högskola. Kan jag göra det ?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Yus,
    vänd dig gärna till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Det är komvux i din "hemkommun" som kan utfärda Examensbevis för dig. Villkoret är dock att du sedan innan ej redan har fått Slutbetyg från gymnasiet eller från vuxenutbildningen - för att i detta fallet kan ej examensbevis utfärdas.

    Jag hoppas att en kurs Idrott och hälsa 1 INTE ingår inom de 2000 poäng som du nu har betyg i; detta för att den kursen får ej ingå i Examensbevis från KOMVUX, enligt ändring av reglerna sedan 1 jan 2017.

    Jag tycker det är bäst du gör planering mot examensbevis med SYV på komvux. Detta innan du läser fler kurser eller gör prövningar i fler kurser. Annars finns det riska att du skaffar dig betyg i "fel kurser" som ej kan tas in i ditt examensbevis.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Vänligen
    Julia syv