Nagon
    Jag har blivit utslängd high school två gånger, för dåliga beteenden. Jag är 18 nu.

    Jag har ingen gymnasium till.
    Jag vill verkligen avsluta år 2 och år 3. Jag gjorde år 1.

    Men efter att ha blivit sparkat ut på år 2, sa de med tydliga ord: "Du får inte komma till någon av våra gymnasier, i en deras kommun."

    Alla skolor är packade i år, vet inte varför.

    Kommer min kommun att erbjuda mig en plats även om den är full i deras skolan?
    Måste min kommun erbjuda mig en plats även om det är fullt?

    Tackar.

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Någon!

    Det är bra att du vill studera. Studera kan man på olika ställen: t.ex på en av folkhögskolor>>> eller bedriva självstudier och för att få betyg anmäla sig sedan till prövningar. Du som är 18 år kan söka till vilken folkhögskola du vill i hela Sverige. Många folkhögskolor har internat, dvs man kan bo på skolan.

    Dock är det så att i Sverige idag är det endast Grundskola är obligatorisk. Gymnasiet är inte obligatorisk, därför behöver inte alla ungsomar få plats på gymnasiet (eller på en folkhögskola) - man läser på gymnasial nivå "i mån av möjlighet". Man söker plats och har man tur, så får man plats. Det är därför inte säkert att alla får en studieplats.

    Allmänt gäller: alla kommuner har "uppföljningsansvar" för ungdomar tills de fyller 20 år. Det är KAA-ansvariga>> som ofta är i grunden Studie- och yrkesvägledare, som tar hand om detta: försöker erbjuda olika aktiviteter, t.ex söka-jobb eller motivationskurser på folkhögskola eller ngt. annat. Det behöver, alltså, inte vara plats på gymnasiet, utan kan vara ngt. annat.

    Mina råd till dig är:
    - sök studieplatser på flera olika folkhögskolor (du som är 18 år är gammal nog att läsa på en folkhögskola);

    - ta reda på vem KAA-ansvarig i din kommun är och ta kontakt med den personen och be om hjälp;

    - sök jobb både på egen hand och med hjälp av Arbetsförmedlingen.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp! Lycka till!

    Vi håller tummarna!

    Studie- och yrkesvägledare på Fråga SYV