Adam

    Hej.

    El o Energi inriktning automation.

    Har sedan en tid tillbaka inte orkat anstränga mig på prov i skolan och inte varit där så mycket som jag borde, detta då resulterat till att jag har F i några betyg. Undrar då hur jag kommer kunna fixa mina betyg efter studenten? som det ser ut nu också så kommer jag klara mitt gymnasiearbete och jag har fått jobb under sommaren fram till höst. Men om jag nu vill jobba upp mina betyg så jag iaf har godkänt hur gör jag då?

    Går sista året på gymnasiet.

    Mvh.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Adam,
    det är jättebra att du fick sommarjobb, grattis!
    Ang. läsa upp betygen till hösten: du söker till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Se på kommunens hemsida - hitta kontaktuppgifter till komvux och ta kontakt med komvux i din kommun så snart du kan; detta för att du behöver ansöka om plats på kurser och det gör man under ANSÖKNINGSPERIODER som är olika på olika komvux. Det är inte ovanligt att man bör söka under april, senast 1 maj - för att kunna få plats på kurser som börjar i augusti. Förhoppningsvis kan din komvux ta emot ansökan nu... men i värsta fall - så får du söka under nästa ansökningsperiod och kanske börja läsa på komvux senare under hösten eller i januari nästa år; på så sätt kan du uppnå kraven för examensbevis och få ut ditt examensbevis från komvux.
    Vänligen och lycka till!
    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare