Anonym

    Hej, Jag har gått ut gymnasiet (yrkesprogram) med ganska låga betyg men har godkänt i allt förutom idrott. Jag fick underkänt i Svenska 3 men pluggade upp på komvux så har godkänt där nu. Saken är att jag vill plugga vidare men verkar inte som att det går pga mina låga betyg, har ett D i ungefär allt. Jag har betyg i Eng6,Sve3 och Ma1 så jag kan söka till de grundläggande på uni/högskolan. Vad ska jag göra? Är det ens någon idé att söka till högskola?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du kan göra högskoleprovet och kommer då prövas även i HP-urvalsgruppen. Där kan du komma in även med lågt meritvärde på dina gymnasiala betyg.
    Du kan också försöka höja dina betyg genom prövningar
    Du kan också titta på utbildningar inom andra former än just universitet/högskola. Eftergymnasiala utbildningar finns även inom yrkeshögskola, KKU och även "på andra ställen" som t.ex utbildning till Fritidsledare på folkhögskolorna.
    Att läsa på högskola-universitet behöver inte alltid leda till att man får jobb. Många med universitetsexamen går arbetslösa eller jobbar med ngt som inte kräver universitetsutbildning. Jag försöker inte avråda från att läsa på högskola/universitet utan jag vill påtala att men bör helst veta Varför och Vad man vill studera.
    Det finns annars utbildningar på högskolenivå som har tomma/lediga platser och där alla behöriga sökande kommer in, oavsett hur låga betyg de har från gymnasiet, t.ex kan det stå tomma platser på lärarprogrammen. Om du absolut vill läsa just på högskola-universitet och Vad du ska läsa där, vilken utbildning, är av mindre betydelse, kan du kontakta studievägledningen på de lärosäten där du kan tänka dig vilja läsa och fråga vilka utbildningar som brukar ha tomma/lediga platser där du har stor chans att bli antagen (för att alla behöriga sökande brukar antas).
    Tips! kika på yrken på www.framtid.se -- där finns över 2.ooo yrken man kan se information om inkl.vilken utbildning som krävs eller önskas/rekommenderas. Väldigt många yrken kräver en annan form av utbildning än den som finns på universitetet. Till vissa yrken utbildas man på arbetsplatsen, efter anställningen. Exempel: Spårvagnsförare & Flygvärdar. Andra yrken, som t.ex Lokförare & Civila Piloter utbildas i Sverige inom Yrkeshögskola. Om man vet vilket Yrke man siktar på, tittar man sedan på var utbildningar till det yrket finns.
    Att ha ett antal högskolepoäng i CV skadar inte men det behöver inte heller, per automatik, ge jobb. Det finns tyvärr exempel på de som har universitetsutbildning och t o m flera stycken universitetsexamina som inte får jobb eller får de jobben de kunde få utan att ha läst på universitetet, över huvudet taget.

    Studie- och yrkesvägledare