Sol

    Hej! Frågan är precis som det står. Är det mer sannolikt att en som går högskoleförberedande program på gymnasiet har det lättare att komma in på högskola/unversitet. Vi säger att ett program på unversitet/högskola och både en från ett högskoleförberedande program och ett yrkesprogram söker samma, och är båda behöriga och har ungefär samma betyg. Kommer dem att föredra den som har gått högskoleförberedande än den som har gått yrkesprogram?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    de kommer ha exakt samma chans att komma in - om båda är behöriga och har samma betyg. Vilket program man gick på gymnasiet kommer inte spela roll.

    Studie- och yrkesvägledare