Cornelia
    Hej!
    Jag vill söka utbildning på SLU för att bli legitimerad djursjuksköterska. Mitt drömyrke!
    Jag har väldigt bra betyg från gymnasiet, VG och MVG i stort sett alla ämnen förutom matematik.

    Jag tror jag har en form av dyskalkyli (ingen diagnos), men kämpar på för att klara matemaik B.
    Problemet här är att mina gymnasiebetyg ger mig ett meritvärde på ca 16.9 poäng.
    Vill jag komplettera mina meritpoäng kan jag studera upp max 2.5 poäng i form av kärnämnen. Så är låst där då jag inte kommer upp i rätt meritvärdet ändå.

    Jag får helt enkelt förlita mig på högskoleprovet för att komma in på SLU. Nu har dom gjort om högskoleprovet så mestadelen av det är matematik. Detta sänker mina chanser avsevärt att få bra poäng. (krävs 1.6 poäng)

    Finns det någon annan väg att komma in på utbildningen? Att studera har jag inga problem med, men matematiken sätter käppar i hjulet för mig i detta fall.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Cornelia!

    Du vill bli Djursjukskötare. Om jag förstår din fråga rätt, så är du behörig men har för lågt Meritvärde och förlorar i konkurrensen om utbildningsplats på SLU

    Du kan ta kontakt med Studievägledare på SLU för att få reda på om någon form av "alternativ antagning" planeras. Varje högskola/universitet får bestämma om de vill reservera ett antal platser för personer som väljs ut på "annat sätt". Man måste vara behörig och oftast krävs det också att man även har gjort högskoleprovet. Om alternativ antagning äger rum, så är det sammantagen bedömning av alla meriter + resultat av antagningsprov och intervjuer, och även personlighetstester kan erbjudas - för att få fram vilka sökande är "extra lämpliga" (högst moriverade) och kan tas in på de platserna som Alternativ antagning är bokad på...

    Förutom alternativ antagning, så är det "vanliga betyg" och högskoleprovet eller att hitta en annan utbildning (kanske på yrkeshögskola) som du också kan bli intresserad av, som finns.

    Du kan också på komvux i din kommun ansöka om Diskalkyli-utredning. Om det visar sig att du har någon form av diskalkyli - kan du får hjälp från en Speciallärare och kanske överkomma en del av de svårigheter som du kan med matten. Om du får Intyg om att du har diskalkyli, kan du också ansöka om att få längre tid när du gör olika prov, vilket kan leda till att du får högre resultat på proven.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare