Yus
    Hur får man bra poäng på första försökets på högskoleprovet ? Och hur mycket ska man plugga innan provet i oktober ?

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Yusra!

    För att öka dina möjligheter till bra poäng är det bra att vara väl förberedd och börja i tid.
    Det är svårt att säga hur mycket tid som du behöver lägga ner.

    Mitt tips är att öva på tidigare prov, så att du förstår hur upplägget ser ut.
    Du kan även köpa material för att få tillgång till mer övningar.

    Mycket av svenska/engelska delen av provet kan du förbättra genom att läsa, t.ex. skönlitteratur för att förbättra ordförståelde.
    Öva även på matte, repetiton från grundskola och gymnasiet samt öva på att tolka/läsa av tabell och diagram.

    Sedan är det viktigt att tänka på att tiden under provet är begränsad, därför kan det vara dumt att fasta för länge på en och samma uppgift.

    studera.nu finns många bra tips inför högskoleprovet.

    Hälsningar
    Melina, studie- och yrkesvägledare

    • : Jag undrar om man förlorar poäng på varje fel eller osvarade frågor på provet ?
    • Melina : Nej du får poäng för varje rätt svar.