paul
    hej
    om en utbildning säger att det krävs grundläggande behörighet samt matte 4 kemi 2 osv, behöver man då ha godkänt betyg i matte 2 och 3 och kemi 1?

    vad är grundläggande behörghet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Paul,

    på din första fråga om det krävs godkända betyg i matte 2, 3 och kemi 1 är svar - "I princip INTE". För särskild behörighet behöver du godkända betyg just i Matte 4 och i Kemi 2 men kurser i matte och i kemi "bygger på varandra", dvs om man saknar kunskaper i "underliggande" kurser - är det i princip omöjligt att få godkända betyg i Överliggande/högre kurser.

    På frågan om Grundläggande behörighet så kan man uppnå den på olika sätt men för dig som är 19 år så är det Examensbevis med godkända betyg i svenska 2, 3 och engelska 6 som är Grundläggande behörighet. För att du är för ung för ett Slutbetyg /det fick man t o m år 2013/ och du är också för ung för att bli behörig på "rell kompetens" - det kan man i bästa fall bli när man är 22 år.

    Varför jag skrev /ovan/ "i princip" - ... att du ej behöver godkända betyg i matte 2, 3 och i kemi 1 är för att i fall du har de tre kurser i din studieplan på gymnasiet och de ingår med det inom programmets 2500 poäng, så kommer du inte få Examensbevis med F i alla de tre kurser för det är för stort antal F poäng i så fall - du kan maximalt ha F i två av de kurser men inte i alla tre. Däremot om du har Examensbevis t.ex från ett yrkesprogram där man över huvudet taget inte läser matte 2, 3 eller kemi, och skaffar dig också godkända betyg i svenska 2, 3 och eng6 samt i matte 4 och kemi 2 - då blir du behörig.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : tack, jag har f i matte 2 och kami 3 men godkända betyg i alla andra är jag behörig ?
    • : menade kemi 1
    • Anna : Det bästa är att låta en "fysisk syv" t.ex en SYV på din skola eller på komvux att titta på dina betyg. Så som du beskriver din situation så låter det som att du är behörig. Men jag vågar inte säga det "rakt ut" , att du 100% är behörig för att risken finns alltid att pga missförstånd /och jag har inte sett dina betyg/ - blir det fel. Ännu en "punkt" är att F betyg drar meritvärde neråt. Därför är et fördelaktigt för dig att försöka läsa upp dina F betyg. I annat fall riskerar du att inte komma in. Att vara BEHÖRIG betyder att du får lov att delta i konkurrensen. Men med låga betyg är risken stor att förlora i konkurrensen.
    • : hur mycket drar f betyg på meritvärdet?
    • Anna : En 100 poängskurs gör skillnad på ca 0.4... dvs höjer man från F till E i en normalstor kurs - som dina 2 F-kurser är - höjer du meritvärde med 0.4 per kurs. För 2 kurser blir det 0.8 /t.ex höjer du från 15.3 till 16.1 i så fall/.
    Läs alla kommentarer