Narin
    Hej! Jag gick ut med 22.08 i snitt förra året. Nu funderar jag på att söka till psykologprogrammet och då ligger mina betyg lite över gränsen för antagning förra året. Jag funderade på om det skulle gå att byta ut ett ämne, Engelska 7, som jag fick B i om jag gjorde prövningar i Psykologi 1 & 2 och lyckades få A? För att säkra att jag kommer in alltså. :)

    Dels undrar jag om det hade funkat, och dels om det hade placerat mig i en annan urvalsgrupp (så att mina odds för att komma in kanske ändå blir mindre för att jag kompletterat eller så...?)?
    • Saga : Om du genom en Komplettering, höjer ditt meritvärde, kommer du att prövas i BI, direktgruppen, med ditt gamla (lägre) meritvärde och samtidigt med det högre meritvärde - i BII, kompletteringsgruppen.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Narin,

    man kan inte försämra sina chanser att komma in på högskola i Sverige genom att läsa någon kurs på komvux eller genom att göra prövningar. På "den punkten" är det helt lugnt. Det blir ingen försämring! :)

    Ang. "byta ut"...
    Tyvärr kan man inte ersätta betyg i en kurs med betyg i en annan kurs, förutom matematik - där olika spår är "lika värda"; ex. om du t.ex hade B betyg i matematik 1b och gjorde prövning och fick A betyg i matematik 1a - då går det att "byta"; i självaste examensbeviset ändras ingenting men Antagning.se räknar in det högre betyget på samma nivå i matte, även om det är i ett annat spår; på så sätt kan man "byta ut" matematik 3c mot matematik 3b, eller matematik 2c mot matematik 2b eller mot matematik 2a.
    ****
    Men i alla andra gymnasiala kurser ska man ha högre betyg i exakt samma kurs; i ditt fall behöver du få A betyg i Engelska 7.
    Prövningar i kurser i Psykologi skulle hjälpa dig endast om du har samma kurser i ditt examensbevis men med lägre betyg; exempel: om du har B betyg i Psykologi 1 i ditt examensbevis och får A betyg i samma kurs, då kommer högre betyget räknas in i stället för lägre betyget; men att ersätta engelska med pyskologi går inte alls.

    Du får givetvis läsa gymnasiala kurser psykologi på komvux eller göra prövningar i dem, men i fall du inte har samma kurser i ditt examensbevis redan, kommer inte de betygen räknas in. Dock kan det vara kul att läsa kurser i psykologi på komvux, om man är intresserad av psykologi. Det kan också underlätta för dig sen, när du läser på psykologiprogrammet, ... att du skaffar dig ännu mer "förförståelse" och förkunskaper i psykologi.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp! Lycka till!

    ANNA