Oliver

    Hej! Just nu är det så att jag går första året på gymnasiet men har mina funderingar på att hoppa av. Varför jag just vill hoppa av är att jag går teknik programmet och fick nyligen veta att jag fått F i matten 1C kursbetyg. Jag tycker inte det är tråkigt med matte utan att det är svårt. När jag är på lektion så räcker jag upp handen väldigt mycket men matteläraren blir för det mesta arg på mig när jag frågar saker. Jag vet inte om svaren är för uppenbarligen och jag bara är dum men känner att matten verkligen inte motiverar mig. Speciellt inte med den matteläraren vi har. Då är min fråga hur kommer jag kunna gå vidare. Ska jag kämpa mig igenom med en väldigt stor ångest inom mig eller bara hoppa av. Och om jag nu skulle hoppa kan jag väl ändå läsa på komvux om jag inte har förstått det fel. Tack på förhand.

    • Anna : Läsa på komvux kan man tidigast från 1 juli det kalenderåret som man fyller 20 år (om man inte redan har 3-årig utbildning från ett nationellt program).

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Oliver! Jättetråkigt att du inte kommer att uppnå godkänt betyg i matte. :(

    Vi avråder från att hoppa av. Vi råder dig att söka om till åk1 på ett nytt program nu, under omvalsperioden. På alla program, förutom Teknik och Naturvetenskapsprogrammet, läser man mindre och lättare matte. På alla yrkesprogram läser man endast matte 1a som en obligatorisk kurs och behöver inte läsa mer matte över huvudet taget, om man inte aktivt väljer det.

    Nu, under resten av detta läsåret, råder vi dig fortsätta gå i skola och göra så gott du kan. Fördelar med det är att du behåller ditt studiebidrag, har rätt till gratis lunch på skolan, "kommer ut" och träffar folk + kanske det viktigaste LÄR DIG MER även inom matte, och inom andra ämnen (ni läser väl andra ämnen också, inte bara matte?). :)

    Angående Läsa på Komvux: Läsa på komvux kan man tidigast från 1 juli det kalenderåret som man fyller 20 år (om man inte redan har 3-årig utbildning från ett nationellt program). Och på en folkhögskola kan man läsa tidigast från det året som man fyller 18 år. Du är 16 år och du är för ung både för folkhögskola och för komvux. Om du skulle hoppa av gymnasiet nu, så är det endast Söka jobb eller bedriva Självstudier - som gäller för dig. Och söka jobb och bedriva självstudier på egen hand kan man ändå göra, även om man går i skola på dagarna (det finns ju kvällar, helger och snart kommer det också sommarlov).

    För att söka om till åk1 på ett nytt program - ta kontakt med Antagningskansliet>> eller ännu bättre ta genast kontakt med studie- och yrkesvägledare på din skola - gå och se om hen har tid att prata med dig nu på en gång. Om inte, kan ni boka tid under de närmsta dagarna. Studie- och yrkesvägledare har kunskap om de alternativen som finns både allmänt och lokalt, dvs det som finns i hela Sverige att "tillgå" och det som finns just på den orten där du bor och/eller går i skola.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!

    Bästa hälsningar, Lycka till! och hör av dig framöver berätta hur det går!

    ANNA

    P.S: kika gärna på www.matteboken.se - där alla mattekurser finns upplagda för repetition och för självstudier.

    Omvalsperiod, då du kan lägga in dina val till åk1 till hösten 2017 är i din del av Sverige från 19 april t o m 15 maj 2017. Missa inte sista dag att söka till åk1, är mitt råd. :)