Matilda

    Hej! Jag står i ett verkligt dilemma nu inför gymnasievalet - antingen följa mitt hjärta helt och hållet och välja en linje med min STORA passion trots att jag (jag vet, det är att säga emot mig själv) inte har tänkt satsa på en karriär inom det sedan. Eller följa mitt hjärta halvt, och gå en naturspets med musik, där jag förvisso vet att jag kommer att ha kul, men jag kommer inte att ha valt helt efter vad jag älskar, bara till ”hälften”, om ni förstår vad jag menar. Som jag nämde, jag har inte tänkt att alls försörja mig på min passion, utan jag skulle eventuellt vilja bli barnläkare. Smidigast är ju då att gå natur, så har jag allt direkt. På den andra linjen, en estetlinje, skulle jag ju, om jag väljer att plugga till läkare, behöva läsa till ämnen. Kort sagt skulle jag följa mitt hjärta och älska det jag höll på med, men medvetet sätta käppar i hjulen för mig själv. Då är nu min verkliga fråga; hur stor är konkurrensen på Komvux, och finns det andra sätt att läsa till ämnen än just där? Tilläggas kan att jag är en mycket akademiskt begåvad person som alltid haft väldigt lätt för mig i skolan (det gör även att det kan kännas som att jag ”slösar bort” min talang på estet). Så där har ni mitt dilemma. Det är faktiskt väldigt jobbigt. Jag vet att båda linjerna skulle vara roliga och att jag skulle trivas på båda. Jag vet också att jag (hur klyschigt det än låter) fortfarande är ung och har hela livet framför mig; men man vill ju vara taktisk och välja rätt! Snälla hjälp mig!

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Matilda,

    om man på gymnasiet inte blir behörig till den eftergymnasial utb., som man vill komma in på - kan man söka till Komvux, till många olika folkhögskolor, till basår /förutbildning/ på högskolenivå eller bedriva självstudier och göra prövningar.
    Eftersom det finns många olika sätt att bli behörig på, och man kan söka till olika skolformer samtidigt - då borde man, om man är motiverad och flexibel, på ett eller annat sätt kunna uppnå behörighet, tycker jag. Med "flexibel" menar jag att man t.ex är beredd att flytta eller läsa på deltid under längre tid, om heltidsstudier inte går att ordna.
    ***
    Några garantier finns inte. Du kan också ändra dig och komma på att du vill göra ngt. helt annat i framtiden... :)

    Du behöver inte bestämma dig ang. ditt gymnasieval idag, eller under den här veckan. Du har till sista dagen i Omvalsperioden, senare på våren - ... det är då du måste bestämma dig.
    ***
    Jag vill ge dig några vanliga råd och sedan ett ovanligt råd. :)
    De vanliga råder är att ta det lugnt, gå på öppna hus på många olika skolor och program, besöka gymnasiemässor och försöka lära dig så mycket du kan inom alla ämnen du läser och att prata med dina föräldrar/vårdnadshavare, med syv, med dina lärare och andra personer som känner dig och be alla om råd... men sedan bestämmer du själv... Det är de vanliga råden.
    Ett ovanligt råd är att "slingra slant" - om du bestämmer dig att om du en vecka innan omvalsperioden slutar, inte har kommit fram till ett definitivt beslut - då kommer du att ta ett mynt och bestämma vilken sida av myntet som ska representera vilket alternativ i din gymnasieansökan... och sedan kastar du upp myntet och lovar dig själv att du gör så som "ödet bestämmer" - ... ett ovanligt råd. :) Saken är den att de många säger att när myntet landar och innan de kan se vilken sida som det landade på - så hoppas de jättemycket på ett av alternativen /det är det de verkligen vill att "ödet" ska bestämma åt dem.../.
    Hoppas ngt. i mitt svar blir till hjälp!

    Daniel

    • : Tack för svar! Då finns det alltså andra sätt att komplettera än på just komvux, bra att veta! En annan sak jag kom att tänka på; just nu, i nian, läser jag gymnasiematte 1c som en extrakurs. När läsåret är slut kommer jag att tenta av den, och om jag blir nöjd med betyget kan jag välja, om jag sedan börjar på natur, att direkt läsa 2c. Jag har alltså redan börjat med gymnasiematten. Tanken slog mig nu, skulle det vara möjligt på estet att sitta tillsammans med övriga klassen men räkna i en annan mattebok - den för 2c? Jag är hyfsat självgående, och har sedan fyran alltid legat minst en halv bok före alla andra, som jämförelse. Skulle det vara möjligt?
    • Liselotte : Det är inte förbjudet att skola ordnar det så som du önskar. Och skolorna har också skyldighet att "främja" elevens lärande. Men det är många elever i klassen, och matteläraren kan t.ex säga att hen inte kan ägna sig åt andra elever som läser matte 1b så mycket som det skulle behövas om hen samtidigt måste handleda dig när du läser matte 2c; i så fall kan du få läsa i princip på egen hand, utan någon lärarhjälp, tyvärr. Det är, alltså, dina intressen ... men också andra elevers intressen - som kan hamna lite "mot varandra" - läraren har ju begränsad tid och ork; dessutom är det ont om behöriga lärare och om lärare över huvudet taget. På Naturvet.programmet läser alla elever upp till matte 3c och på natur-natur även matte 4 som obligatoriska kurser. Dessutom är det vanligt att eleverna får läsa även matte 5 och matte specialisering. jag HOPPAS du ska få läsa mer matte, än det som är obligatorisk på programmet, men kan inte garantera det.