Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Anna,

    Passande ftergymnasiaIa utbiIdningar för att bli en ädelstensslipare>> eller en gemmolog>> kan finnas på högskoIenivå, på foIkhögskoIor, inom yrkeshögskoIan samt hos privata utbiIdningsanordnare (där man oftast sjäIv står för terminsavgifter och samtidigt ej har rätt tiII StudiemedeI från CSN; kontroIIera därför noga aIIa viIIkor innan du anmäIer dig tiII utbiIdningen).

    Ett alternativt väg för vuxna som vill bli gemmologer kan Iigga via "VuxenIärIing". Man hittar en verksam gemmolog och "går i lära" hos honom eller henne. I vissa fall kan man få lärlingslön men i andra fall har man ingen inkomst under tiden man är vuxenlärling, därför är det bra om man kan ordna sin försörning under IärIingstiden på annat sätt. Arbetsförmedlingen kan ge mer information och i vissa fall även ekonomisk hjälp under tiden man är vuxenlärling.

    För mer information se http://hantverksrad.se och www.mastarregistret.se

    VAR I LANDET FINNS DU? Kan du flytta fritt - om det skulle behövas för att gå utbildning?
    Tips:
    - prata med en arbetsförmedlare/arbetsvägledare - om möjlighet att få en lärlingsplats hos en verksam ädelstensslipare/gemmolog;
    - se på studieförbund om de erbjuder någon passande kurs, som kan bli en bra början och ingång in i yrket.

    Liselotte

    Inom yrkeshögskola kan jag tipsa om h>>hantverksakademin/laerlingsutbildning-inom-traditionellt-hantverk

    Jag har pratat med en person som är välinsatt i folkhögsolornas utbildningar och som tyvärr svarar att det idag troligtvis ej finns någon passande utbildning på någon folkhögskola. Däremot fick jag tips att kontakta sveriges gemmologiska riksföreningen>> och höra med dem om de kan rekommendera någon utbildning - så jag föreslår att du gör det.

    • : Okej synd, men jag får kolla vidare. Ska ta och kontakta gemmologiska riksföreningen genast. Tack för snabbt svar! Ha en trevlig vecka!
    • Anna : Du måste fråga överallt - på Komvux i din kommun, på Arbetsförmedlingen, söka på info internet och fråga alla dina bekanta. Om du hittar ngt. som verkar vara intressant för dig att söka till - får du gärna återkomma. Vi kan hjälpa dig värdera vad det är för utbildning eller verksamhet som du hittade; och råda dig att anmäla dig eller kanske inte... men i alla fall kolla om det är en seriös verksamhet som kan leda dig till ditt mål. Lycka till! :)