Lowisa
    Hej! Jag vill bli läkare och har några funderingar.
    1. Blir jag behörig för läkarutbildningen om jag går teknikprogrammet med inriktning teknikvetenskap?
    2.hur lång tid tar det från att börja gymnasiet till att bli en examinerad läkare?
    3. Vilka kurser ska man ha läst/ vad är behörighets kraven för läkarutbildningen?
    4. Om jag har diabetes och vill bli diabetesläkare, har jag det som en merit då?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lowisa!

    Jag ska försöka nu svara på alla dina frågor:

    1. På Teknikprogrammet kan man bli behörig till Läkarprogrammet på högskolenivå om man väljer Biologi 1 och 2 samt Kemi 2 - inom Programfördjupningen, se Programplan för TE men det kan inte garanteras på förhand att du får läsa alla de tre kurser; eftersom de ej är obligatoriska kan gymnasieskola välja att inte erbjuda dem eller i fall för få elever väljer dem, kommer inte kurser att starta i så fall. Därför är det bättre att välja NA, Naturvetenskap - där alla kurser som krävs för behörighet till Läkare är obligatoriska och man kommer därför få läsa dem;

    2. Tid det tar att bli Läkare: 3 år på gymnasiet + 5.5 år läkarprogrammet + minst 18 månader AT-tjänstgöring = 10 år; sedan kan man söka läkarlegitimation men för att bli Specialist tar det ytterligare 5 år.

    3. Behörighetskraven för läkarutbildningen är Fysik 2, Kemi 2, Biologi 2 och matematik 4 + Grundläggande behörighet till högskolestudier (som är inbakad i alla högskoleförberedande gymnasieprogram);

    4. Jag kan inte tänka mig att det är en formell merit men om du t.ex. söker via Alternativ antagning, och kommer på en intervju - då kan det vara bra att du kan bättre motivera varför du vill bli läkare och sedan när du är utbildad läkare, har du säkert bättre förståelse för pacienter om du sjäv också är en pacient.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA