Frida
    Hej. Jag ska välja vård och omsorg programmet. Jag undrar om jag kan bli en tandläkare efter det? Hur ska jag tillväga och kommer det kosta att komplettera på komvux? Måste man ha alla A för att komma in på tandläkarprogrammet på VO? Vad händer om jag inte har det? Är det ens säkert att jag kommer in på tandläkare programmet? Är det dåligt om jag väljer natur och bara får E på alla ämnen blir jag inte antagen till tandläkarprogrammet då? Vad ska man göra då för att höja betygen efter gymnasiet? Vilket program är bäst natur eller VO?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Frida!

    jag vill be dig att läsa svar på fråga på den här sidan http://www.fragasyv.se/fragor/kan-man-bli-tandlaekare-efter-vo som besvarar en del av din fråga.

    Du undrar också om det kostar att läsa på Komvux efter gymnasiet och svar är: nej, än så länge är undervisning på komvux gratis och vi känner inte till några planer på att det blir avgifter för att läsa på komvux. Däremot kan det bli svårt att komma in på komvux-kurser. I brist på medel (pengar) tar de in sina prioriterade målgruppen i första hand och det är personer som saknar grundskolekompetens.

    Om du "bara får E" i alla kurser på Naturvetenskapsprogrammet, kommer inte de betygen ge plats på Tandläkarprogrammet. Då kan du göra Högskoleprovet flera ggr och hoppas få tillräckligt högt resultat på det, som ger plats på Tandläkarutbildningen.

    Du frågar om det krävs alla "A" för att få plats på Tandläkarprogrammet. Vi vet inte hur det blir i framtiden. Som det är nu och de senaste 10 åren, så är det i princip alla A på alla kurser från gymnasiet som krävs (eller högt resultat på högskoleprovet).

    Att läsa på Vård- och omsorgsprogrammet och komplettera med fyisk, kemi och biologi efter gymnasiet är ett smart sätt att gå tillväga på. Du får många olika alternativ efter VO, bl a att söka till yrkeshögskola och bli Tandsköterska. Se vad yrkeshögskola kan erbjuda - www.yhguiden.se

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig i ditt val av gymnasieprogram!

    Bästa hälsningar och lycka till!

    ANNA