Elin

    Jag tycker att jobbet som haveriutredare verkar väldigt intressant men det verkar inte finnas så många sådana jobb och jag har heller inte hittat någon utbildning där man blir haveriutredare. Hur blir man det generellt? Finns det liknande jobb och vilka utbildningar kräver dem i så fall?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Elin,
    mitt råd är att du vänder dig till SHK;

    havkom.se - Statens haverikommision (SHK), en myndighet under Justitiedepartementet, som har till uppgift att från säkerhetssynpunkt utreda alla typer av allvarliga civila & militära olyckor & tillbud, oavsett om de inträffar till lands, till sjöss eller i luften.

    Jag kan tänka mig att Haveriutredade tillsätts för enskilda uppdrag, utifrån vad som har hänt ( Om ngt. har hänt) och beroende på om det är en olycka till sjöss eller i luften eller på landet - och utifrån Exakt vad som har hänt; och för att bli utvald och erbjudas ett sådant uppdrag måste man bli en av de ledande experter inom "sitt område" (och inte ens då kan man kallt räkna med att få jobba med haveriutredningar - för att förhoppningsvis kommer det inte att behövas: vi vill alla hoppas att inga allvarliga olyckor inträffar, och om de inte gör det - då behövs det inte några haveriutredningar och haveriutredare i så fall).
    Men fråga hos SHK; du får sedan gärna höra av dig till oss berätta vad du får för svar hos SHK.

    Hälsningar
    Daniel