Tilda
    Hej!
    Jag är inne på att plugga till fysioterapeut men skulle vilja arbeta med de som har ätstörningar (bland annat). Hur kommer man dit? Ingår det i kursen eller är det något extra tillval? Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tilda,

    fysioterapeut>> är ett av de "reglerade yrken" och det är strikt reglerat vad man ska läsa för att kunna bli en fysioterapeut (det är fysioterapeutprogrammet man läser). På annat sätt kan man in Sverige inte bli en fysioterapeut; förutom då om man skaffar sig liknande utbildning utomlands och bli av Socialstyrelsen bedömd motsvara kraven eller om soc.styrelse kräver kompletteringar som man sedan kan göra - då kan man också få legitimation som fysioterapeut.
    Var man sedan arbetar som fysioterapeut - beror mycket på var lediga jobb finns + givetvis eget intresse. Det går givetvis lära sig mer inom vissa sjukdomar och tillstånd (både genom diverse utbildningar och genom självstudier) och om ngt. jobb blir ledigt där man behandlar pacienter med ätstörningar och om de söker en fysioterapeut - då "står du dig" bättre till i kön av sökande till jobbet, om du förutom fysioterapeut-legitimation även har andra relevande kunskaper, som är specifikt inriktade mot behandling av de åkommor som huvudsakligen behandlas just av den aktuella vårdinrättningen, där du söker jobb.
    Så är det idag.

    Om det i framtiden kommer att "ihopsättas" olika utbildningar eller utbildningsvarianter för fysioterapeuter, beroende på vem de senare ska behandla - vet vi ännu inte idag. Jämför Psykologiprogrammet har en avvikande program "utbildning till Idrottspsykolog".

    Det finns idag >> 10 st. utbildningar som i Sverige utbildar fysioterapeuter. Du får hemskt gärna kika på alla dem.
    Ännu ett tips är att du hittar någon eller helst Några fysioterapeuter som idag arbetar med de arbetsuppgifter som du vill arbeta med i framtiden och att du frågar dem hur de kom "dit", vad de har för utbildning "i baraget".

    Bästa hälsningar

    ANNA