Amanda
    Hej!
    Jag ber på förhand om ursäkt att mina frågor kan vara lite diffusa.

    Jag funderar på att bli kirurg. Hittills är mina betyg bra, jag har A i kemi och matte och B i fysik, biologi har jag på vårterminen. Jag är 14 och går i 8:an men innan jag vet ordet om det kommer jag vara tvungen att göra mitt första riktiga val- gymnasievalet. Men jag vet inte vad jag ska välja! Vilken inriktning bör man ta för att komma närmare en kirurgbehörighet?

    Har jag uppfattat rätt att om man går naturvetenskap får man fler valmöjligheter i "livet" (alltså när det gäller val av högskolor och yrken) än om man väljer andra gymnasielinjer? Eller stämmer det inte överhuvudtaget?

    Jag undrar även vad för högskola man bör välja. Hur fungerar högskolor, vad gör man där? Hur länge är utbildningen? Kommer man utbilda sig till en kirurg inom ett speciellt område- hjärna osv?

    Jag har även hört att det är enklare att bli läkare i Polen och att många svenskar åker och har sin utbildning på engelska där. Är det lika bra där, i utbildnings synpunkt?

    Min sista fråga är: Kan jag plugga redan nu, på fritiden? Så att jag får som ett litet försprång. Jag lär mig lite långsammare än en del andra, men om jag läser en del grejer lite i förväg blir det enklare för mig under undervisningstiden, jag kommer även ihåg saker bättre då. Egentligen behöver jag inte läsa mycket i förväg, bara att jag känner igen ett fåtal ord hjälper otroligt mycket! Och det ger verkligen resultat på mina betyg!

    Tack på förtid
    Amanda

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda!

    Kikurg är i grunden Läkare. Man läser Läkarprogrammet i 5.5 år på heltid på högskolenivå. Sedan går man i minst 18 månader på AT-tjänstgöring och sedan är det 5-årig specialistutbildning. Det är på Specialistutbildningen som man specialiserar sig inom kirurgi.

    Det är jättebra att du hittade en metod som funkar för dig: att läsa lite på förhand. Inom Matte finns det är mycket bra sida www.matteboken.se och du kan både repetera det du redan kan och läsa framåt. Behörighet till läkare är (vad det gäller matte) - godkänt betyg i Matematik 4. Men om man läser mer matte, t.ex Matte 5 är det ännu bättre för du kan få meritpoäng (extra poäng) som hjälper till när man konkurrerar om utbildningsplats på gymnasiet.

    Någon så bra sida som Matteboken i något annat ämne, känner vi tyvärr inte till. Du får gärna tipsa oss, om du hittar själv.

    Flera gymnasiekurser som krävs för behörighet till Läkare är Fysik 2, Kemi 2 och Biologi 2. Dessutom krävs det alltid för alla högskoleutbildningar - den så kallade "Grundläggande behörighet".

    Grundläggande behörighet är inbakad i alla högskoleförberedande gymnasieprogram.

    Du behöver välja Naturvetenskapsprogrammet, inriktning Naturvetenskap - det är den enda utbildning på gymnasiet där alla kurser för behörighet till Läkare ingår (som obligatoriska kurser).

    Angående läsa Läkarutbildning utomlands, så blir det en senare fråga, tycker jag. Det dröjer minst fyra år innan du bör bestämma dig angående var du ska söka studier på eftergymnasial nivå. Det är bra att du vill planera långsiktigt men det är inte alltid det är möjligt.

    Du kan söka till läkarutbildningen i Sverige (på alla orter där den kommer att - om 4 år - finnas) plus söka även i andra länder samtidigt. Skulle du komma in på läkarutbildningen i Sverige, då finns det i så fall ingen anledning att åka utomlands. Varför "många" söker i Polen, för att de inte kommer in på läkarutbildning i Sverige. I Polen måste de betala terminsavgifter (det blir alltså inte gratis) och det är lättare att läsa på sitt modersmål. I Polen läser man på polska eller på engelska. Kan man inte polska, är det bra att lära sig så mycket engelska man kan.

    Jag råder dig att på gymnasiet välja läsa även Engelska 7 (en valbar kurs). Den är bra att läsa av flera olika anledningar; alltid bra att kunna mer engelska + att Eng7 ger meritpoäng.

    Hälsningar

    Mikael SYV

    • : Tack så jätte mycket för svaret! :)
    • Liselotte : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till med dina studier! *L* Du får också gärna Gilla oss på https://m.facebook.com/fragasyv.se/ - om du vill. Lycka till!
    • : naturvetrnskap.org är en bra sida! Där kan man läsa mycket om biologi, kemi och fydik.