lars
    Min son är 25 år och har provat och slutat flera utbildningar. Nu tror vi att de han som skulle passa honom är undersköterska. Han har gått gymnasiet estetisk variant. Har ungefär 18 i meritvärde. Han har försökt komma in via komvux men där anses han ha för bra utbildning. På YH utbildningarna så hittar vi bara specialisering för redan färdiga undersköterskor. Hur ska han göra?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Lars!

    Eftersom Undersköterska är inte ett legitimationsyrke, kan man få jobb med diverse olika utbildningar "i bagaget" och även utan någon formell utbildning också.

    Givetvis är det fördelaktigt att ha läst på vård- och omsorgsprogrammet på gymnasiet eller Omvårdnads-paketet /kurspaket/ på komvux. Men det är, precis som du skriver om, kan vara svårt att komma in på yrkesutbildningar på komvux.

    Jag har följande råd att ge:

    1. fortsätta söka till komvux till varje ny kursstart (med fullständig gymnasieutbildning är man lägre prioriterad men någon gång kan man ha tur och få plats)

    2. söka jobb som undersköterska eller inom hemtjänsten - man kan mycket väl få sommarjobb och kunna fortsätta sedan "på timmar". Arbetsgivaren kan hjälpa till med utbildning. Eller så kan man söka fristående gymnasiala kurser som ingår i Omvårdnadspaketet, eller så bedriver man självstudier och gör Prövningar. Tyvärr så kostar varje prövning 500 kr. Vilka kurser som man skulle behöva läsa kan man t.ex se i Programplanen för Vård- och omsorgsprogrammet. Många av de kurser som ingår i Vård- och omsorgsprogrammet har din son redan godkända betyg i från sin gymnasiala utbildning.

    Man kan också boka tid med SYV på komvux i sin kommun och berätta om sin plan att läsa in "undersköterska-utbildningen" genom att läsa fristående kurser och be om hjälp med info om vilka kurser som finns på komvux i just den kommunen som fristående och i vilken ordning är det i så fall bättre att läsa dem.

    3) Ett annat förslag: att försöka få plats som "vuxen lärling" och lära sig yrke på arbetsplatsen (lära sig genom att göra de olika arbetsuppgifterna). Arbetsförmedlingen kan hjälpa till genom att bevilja aktivitetsstöd under lärlingstiden.

    4) Ännu ett tips: se om utbildning till Personlig assistent som finns på folkhögskolorna kan vara av intresse.

    Läs också gärna på den här sidan.

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp!

    Liselotte Syv

    Liselotte
    • : Tack, de var ett utförligt bra svar.
    • Ludmila : Tips: försök få jobb inom kommunen - på den Kommunala hemtjänsten t.ex för att kommunen kan i så fall "lägga ett gott ord" på komvux eller ordna utbildning på ngt. annat sätt. Ett privat vård-företag kommer troligtvis inte kunna hjälpa till med att få utbildning till undersöterska. Att arbeta som undersköterska eller vårdbiträde utan någon utbildning kan också gå bra, men man riskerar att det kommer någon behörig och "tar jobbet ifrån dig". Med ett antal års erfarenhet inom vården, även utan någon vård-utbildning, blir det inte omöjligt att komma in på en YH-utbildning för att läsa till Specialistundersköterska. YH kan göra undantag och ta in obehöriga i "fri kvot" som är på 20% av utbildningsplatser. Råder därför att göra några ansökningar till YH redan nu. Uppge att man söker i "fri kvot", påtala tydligt att du är mycket motiverad och det skulle hjälpa om du innan sista ansökn.dag till YHutbildning fick timanställning på en vård-inrättning (äldreboende) eller inom hemtjänsten.