Nicole
    Hej!
    Jag läser för tillfället ett program på universitetet. Jag har dock insett att jag mycket hellre vill läsa en annan utbildning och i.o.m att ansökan till vårterminen öppnar imorgon undrar jag om jag kan skicka in en ansökan inför vårterminen även om jag vill läsa klart de kurser som ingår den här terminen på den utbildning jag redan läser? Är det något särskilt jag måste göra eller tänka på? Borde jag ta kontakt med studie-och yrkesvägledningen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nicole,

    att samråda med en studievägledare både på ditt nuvarande program och på den utbildningen som du vill söka till är en jättebra idé.
    Svaren vi tidigare fått från de sakkunniga (när vi frågade åt andra personer som befann sig i liknande situationer) var att man bör i sin ansökan på www.antagning.se lägga de nya kurser eller ett nytt program högst upp och kurser inom ditt nuvarande program längre ner, detta om du kan tänka dig fortsätta läsa på ditt nuvarande program i fall du inte kommer in på den nya utbildningen.
    Till de nya kurser eller program kommer antagning.se anta dig (i fall du vinner i konkurrensen om utbildningsplats) till max 45 högskolepoäng per termin (vilket motsvarar 150% av studietakten) och samtidigt har du platsgaranti på ditt nuvarande program (om du inte hoppar av, så klart).
    Vad gäller CSN (studiemedel) så bör du sträva efter att få så många godkända poäng under tiden du läser med studiemedel, som möjligt. Annars så har man rätt att behålla studiemedel för den tiden man bedrev studierna, även om man inte fick tillräckligt många godkända betyg/poäng. Men då riskerar man få avslag på nästa ansökan om studiemedel.