Jag undrar vad som gäller för gymnasiearbetet på samhällsvetenskapsprogrammet. Enligt mina lärare så måste man skriva en vetenskaplig rapport som undersöker något. T.ex om gängkriminalitet med hjälp av intervjuer. Och att gymnasiearbetet inte får handla om något som redan har undersökts. Jag har kommit på flera intressanta ämnen men min mentor har sagt att jag inte kan välja de ämnena då det redan finns folk som skrivit om det. Funkar det så? Sen undrar jag också över om man måste göra ett sånt gymnasiearbete på sam. Jag har en kompis i en helt annan stad som gick sam med media som individuellt val. Den kompisen valde att tillsammans med en annan kompis att göra en kokbok. Men enligt mina lärare får man absolut inte göra sånt på sam, det är bara på estet man får det. Och ingen har nämnt att man får göra gymnasiearbetet i grupp trots att det står det på internet. Jag är lite förvirrad över det här då jag jättegärna skulle vilja göra nått annat än att bara skriva en lång text om svåra ämnen.
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32064 frågor besvarade.
Hur fungerar gymnasiearbetet på sam?
1 Svar
Hej Kevin,
GA, gymnasiearbete, är en Obligatorisk kurs (omfattning 100p = 100 "undervisningstimmar" eller 200 timmar totalt, alltså förberedelser, genomförande och redovisning ska rymmas inom 200 "studie/arbetstimmar" - fem veckor på heltid, om du endast skulle göra GA och inte samtidigt, under de 5 v. läsa även andra kurser).
Handledare på GA har rätt så mycket makt över temat, tillvägagångssättet mm. för att det är de som godkänner eller underkänner GA sen. Och E i GA krävs för att kunna få ut exam.bevis.
Tips: du kan kanske göra gymnasiearbete om vad GA på SA får handla om? Alltså att du undersöker "fenomenet" GA i samhällsperspektivet; GA på högskoleförberedande gymnasieprogram är ju tänkt att eleven får "stämpel": OK, förberedd inför studier på eftergymn.nivå ... Frågeställning: går det att få fram tydlig infomaterial som alla handledare och gymnasieelever kan ha nytta av och går det att få likvärdig och rättvis bedömning av resultatet, alltså försäkra sig om att ingen elev blir underkänd fast hen på en annan skola skulle bli godkänd och tvärtom?
Du gör då först Nulägesbeskrivning: som kanske går ut på att det är svårt att få "rätt" info om GA.
Du sätter mål med Ditt GA att ta fram ett sådant tydligt infomaterial; undersök vad Skolverket skriver om GA på sin hemsida; du kan också ringa till Skolverkets info-tjänst: 08-527 332 00.
Jag kan inte bestämma att du får skriva GA om Hur man skriver GA (i första hand på SA, men även allmänt - även på yrkesprogram), men jag tänker på att din handledare för GA borde kunna hjälpa dig vinkla temat/frågeställningen så att det passar som GA på SA ... Jag tänker på "GA som samhällsfenomen", typ så... problem kring det, och lösningar.
Då GA måste göras av alla som vill ta ut exam.bevis (på gymnasiet men även på Komvux) så tampas hundratusentals personer med liknande problem som du gör nu, varje år... och du kan genom att ta fram tydlig info om GA hjälpa väldigt många. Fråga alltså din handledare om du kan välja temat "GA på SA" (att detaljerad skriva om GA på alla program blir nog för omfattande...). Och om du kommer fram till att det inte går att skriva ihop tydlig infomaterial, måste du ha "bra förklaringar" på varför det inte går... negativt resultat är också ett resultat.
***
Ett annat förslag som jag kom på: Fenomenet "Studenten" (historiskt sett, idag och prognos för framtiden). Studentfirandet: är det olika i olika län, i olika etniska- och samhällsgrupper av olika slag? Hitta några som valde att inte delta i student-firandet (tog sitt exam.bevis och gick hem...) och fråga om det berodde på ekonomiska förutsättningar eller andra, t.ex religiösa? Konflikter kring studenten: om föräldrarna/vårdnadshavare och eleven vill helt olka saker? Orkar man med att förbereda sig inför "studenten" när man har så mycket i år 3 på gymnasiet att tänka på, bl.a GA? Ekonomi kring "studenten": vad kostar studenmässan? köpa klänning eller kostym? student-balen-biljetter? och hur blir det om eleven/familjen inte har råd? Är det värt att skuldsätta sig för att kunna "ta studenten"? Varför blev det så viktigt för så många att fira studenten? Gemför med liknande fenomen i andra länder.
***
Annars så samlar vi teman (förslag) för GA på: fragasyv.se/info/tema-for-gymnasiearbete
Ang. göra GA i grupp: problemen är flera t.ex hur stor får gruppen vara? och att dt även är svårt att sätta rättvisa betyg sen; Skolverket säger att betygssättningen får ej ske i grupp, utan måste göra individuellt och hur ska handledaren då utröna vem i gruppen som ska bli godkänd och vem som inte blir godkänd?
Förslag på Redovisnings-form: om du gör GA om GA eller om "Studenten" så är det intressant info för de som i framtiden ska göra GA och ta studenten - därför tänker jag att du kanske skulle kunna hålla ett "föredrag" för elever i årskurserna 1 och 2 på din egen gymnasieskola där du berättar om vad du kom fram till genom ditt GA.
Frågor och svar taggade med 'bred gymnasieutbildning' (9 st.)
-
Vill välja en bred gymnasieutbildning?
Hej. Jag heter Linn och ska börja 9:an om några veckor och har tänkt mycket på gymnasievalet. Jag tillhör dem som inte har en blekaste aning om vad de vill jobba som när de är äldre, vilket känns som ett problem i val av gymnasieutbildning. Jag...
Hej Linn,du har ännu ganska gott om tid; du måste bestämma dig angående gymnasieutbildning du söker i första hand (och i andra, tredje,... och så vidare) mot slutet av... Läs hela svaret -
Om en elev ej vill binda sig till ett visst yrke?
Hej om en ungdom som ska välja till gymnasiet vill inte alls binda upp sig - vill ha alla dörrar öppna - och efter gymnasiet vill testa jobba inom diverse olika yrken och branscher, vad ska man då läsa på gymnasiet? Alla tips är välkomna! tack på förhad J.
Hej Jelena,tack för en spännande fråga!Det är en viktig och intressant fråga men också svår att svara på.På gymnasiet i Sverige (och så finns det... Läs hela svaret -
Bredd/valmöjligheter?
Om man önskar göra ett val som ger flest valmöjligheter för att studera på högskola så har Natur traditionellt varit huvudalterantivet, men hur ser det ut idag undrar jag eftersom jag har gått igenom tidigare frågor/svar och blir osäker på budskapet från er eftersom ni på något ställe svarar en...
Hej Britta,det är komplicerat. Det är en sak att bli BEHÖRIG till många olika alternativ, en annan sak - att verkligen Komma in på det man söker på högskolenivå senochtredje - att trivas... Läs hela svaret -
vilken är bredaste linjen?
Hej! Vilken är bredaste linjen om man inte vet vad man ska bli? Är vård och omsorgprogrammet en bred linje och vad kan bli efter vård och omsorgprogrammet?
Hej K, Exempel på arbetsplatser som kanske intresserar dig som väljer Vård- och omsorgsprogrammet: sjukhus, vårdcentral eller inom hemsjukvård, på ett särskilt boende eller gruppbostad,... Läs hela svaret -
Borde jag välja det samhällsvetenskapliga programmet??
Halloj syv! Jag vill gå ett högskoleförberedande program ( som är väldigt brett) Och darför tänker jag att det samhällsvetenskapliga programmet med inriktning (sam media eller sam beteende) skulle passa mig ganska bra. So: ämena är dock inte riktigt dem ämnena jag tycker om mest. Tycker...
Lugn i stormen!;) du har till sista dagen i omvalsperioden på dig att kunna ändra ditt gymnasieval ... Det är ännu gott om tid! ang matte och NO ämnena... Med d betyg i matte... Läs hela svaret -
Bredare utbildning?
Hej! Många säger att t.ex samhällsprogrammet är en bredare linje än många, betyder det att det finns fler alternativ på högskolan man kan läsa? För om man t.ex går ett yrkesprogram men lägger till kurser för att det ska bli högskoleförberedande är väl båda programmen lika breda?
Hej Hanna! Man kan på ett yrkesprogram få samma (eller nästan samma, mycket liknande) behörighet till eftergymnasiala studier, som på t.ex Samhällsvet.programmet>>. T o m ganska mycket Bredare!!!... Läs hela svaret -
Vad får ingå i programfördjupningen på Estetiska programmet?
Jag ska välja gymnasium nu i vinter och funderar på att välja Estet med inriktning dans. Jag vill ha en så bred högskolebehörighet som möjligt, och det finns ju 200 p till individuellt val men jag undrar vilka ämnen som får ingå i programfördjupningen? Och vad rekommenderas att välja för att få...
hej ANNA! Du får gärna skriva ut Den generella programplanen för Estetiska programmer, som finns här>> och där ser du vilka kurser (en ganska lång lista)... Läs hela svaret -
Vilken linje passar bäst??
Hej, Om man vill jobba som (civil)ingenjör, jurist, försvarsadvokat, åklagare eller advokat vilken linje ska man välja då? Och om man någonsin skulle vilja ångra sig och inte vilja jobba med nån av de yrkena, vilken linje + fördjupning/individuella val ger behörighet till flest vidare studier?...
Hej Hanna, försvarsadvokat, åklagare>> eller advokat>> är i grunden Jurister>>, så för aIIa de yrken och även för domare>> och kronofogde>> - så är det... Läs hela svaret -
Ekonomi eller Estet?
Jag har valt estet media som första och ekonomi som andra. Funderar dock nu på att byta plats på dessa val. Vet inte om det är bäst att gå ekonomi eller satsa på media? Tänker att media är väldigt inriktat och ekonomi lite bredare om man inte riktigt vet vad man ska göra... Jag har bra betyg och...
Fundera lite om det inte är ännu bättre att välja ett yrkesprogram för det är det allra bredaste:man kan få jobb direkt efter gymnasiet eller läsa på högskola eller på yrkeshögskola ...
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga