Hej Linn!

    Det där om 16 eller 17 betyg som räknas in - är det vid ansökan till gymnasiet, på grundskolebetyg. Det gäller inte för den situationen som du beskriver nu, när du med gymnasiala betyg ska söka till högskoIa/universitet.

    Det som gäller för den som vill komma in på en högskoleutbildning i Sverige är:

    - man måste ha Grundläggande behörighet

    - om utbildning kräver Särskild behörighet, måste man även ha den.

    Har man både grundläggande och särskild (om särskiId krävs) behörighet, deltar man i konkurrensen om utbildningsplats.

    Konkurrera kan man med resultatet av högskoleprovet - då prövas man i HP-urvalsgruppen. För det behövs inga betyg, utan man måste göra högskoleprovet.

    Man kan samtidigt också konkurrera med betyg - och både i BI och i BII gruppen (gymnasiebetyg utan kompletteringar & med kompletteringar).

    Vad konkurrerar man med i betygsgrupper? Jo, med sitt meritvärde.

    Hur räknas meritvärde ut? Meritvärde är = jämförelsetal + meritpoäng

    och om man har inga meritpoäng då är meritvärde = jämförelsetal.

    För enkelhetsskull säger vi att du har inga meritpoäng. Och vi säger att din högskoleutbildning kräver bara Grundläggande behörighet. Jämförelsetal räknas ut så här: Gymnasiearbete räknas inte in, men man måste få E i Gymnasiearbete annars får man ej ut Examensbevis. Från examensbeviset räknas alla kurser in, förutom gymnasiearbete och det gäller särskida regler om man har "U"-kurser (utökade) dvs om man har mer än 2500 poäng i sitt examensbevis.

    Men om man har 2500 poäng som är Standard och inga utökade kurser, då räknas betyg i alla kurser i, förutom Gymnasiearbete.

    Vid uträkning av jämförelsetal spelar det ingen som helst roll om kurser lästes som programfördjupande, individuellt val eller programgemensamma ämnen och både biologi 1 och 2 räknas in, om de kurser är "vanliga", dvs inte lästes utanför programmets 2500 poäng.

    Det är endast om man läser mer än 2500 poäng och har någon utökad kurs, då gäller särskida regler: U-kurser räknas in endast om de krävs för behörighet eller om de ger meritpoäng. I andra fall räknas inte U-kurser i.

    Hör av dig om ngt. är oklart!

    Bästa hälsningar

    ANNA