dodo
    På första plats ska jag välja en utbildning som jag inte tror att mina poäng räcker för, däremot undrar jag om jag har lika stor chans att komma in på den andra valda utbildningen som om jag hade haft den på första plats, eller kommer studenterna som haft utbildningen på första plats som kommer in före mig?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Dodo!

    Som regel så spelar det ingen roll om du söker utbidlning på högskola i andra hand eller i 20-de hand (man får söka upp till max 20 alternativ till högskola) för dina chanser att komma in på just "det alternativet", men om du söker via Alternativ Antagning kan det villkoras att du måste söka just det alternativet som ditt förstahands val. Läs gärna om vad Alternativ antagning är här >>>

    Med undantag för Alternativ antagning, så funkar det så här:

    1. du prövas mot ditt första alternativ - i alla de urvalsgrupper som du har rätt att söka i /betyg utan komplettering; betyg med komplettering; högskoleprovs-gruppen mm/. Om du inte kommer in, ställs du i Reserv på det alternativet och man går vidare till alternativ nr.2.

    2. du prövas mot det alternativet (som om du inte har sökt alternativ nr.1) - och om du kommer in får du besked Antagen. Om du inte kommer in, ställs du i Reserv och man går vidare till alternativ nr.3.

    3. och så fortsätter det på alla dina sökte alternativ som max får vara 20 stycken.

    Det finns, alltså, inga nackdelar i att söka någon annan utbildning i första hand - för dina möjligheter att komma in på en annan utbildning som du prioriterade i andra /eller tredje, eller fjärde och så vidare.../ hand.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp och jag önskar dig Lycka till!

    Hör av dig om någon annan fråga dyker upp!

    ANNA