Felicia
    Hej!
    Moderna språk steg 5 ger ju som jag förstår det 1,5 meritpoäng vid godkänt betyg. Jag har för nuvarande betyg i moderna språk 1 och 2 och tänkte läsa upp så att jag får betyg i alla kurser upp till steg 5 för full språkmerit. När jag läst på står det att kurs 3 ger 0,5 meritpoäng, kurs 4 ger 1 meritpoäng och kurs 5 1,5 meritpoäng och man endast räknar meritpoängen från den högsta av kurserna. Betyder det att jag kan pröva endast steg 5 och hoppa över steg 3 och 4 och ändå få 1,5 meritpoäng?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Felicia,
    det är Olika regler för meritpoäng, beroende på om du har Slutbetyg eller Examensbevis.
    Det är jätteviktigt att veta - vilken typ av betygsdokument du har. Utan att veta vilken typ av betygsdokument du har, går det inte att svara på din fråga, tyvärr.

    Om du har Slutbetyg från ett år som är 2010 eller senare - finns reglerna på antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-2010-och-framat/
    men om du har Examensbevis - är det andra regler som gäller, och de kan du se på >>GymnasieGuiden.se om meritpoäng för dig med examensvevis.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Hej
    • : Hej igen! Okej då förstår jag. Jag hade läst på fel sida, vilken tur att du sa till! Jag har ju gått gymnasiet med nya betygssystemet dvs Gy11. Så då verkar det som att jag måste pröva både kurs 3 och 4 för att kunna tillgodoräkna mig 1,5 meritpoäng, stämmer det? För visst är det så att man kan få meritpoäng för kurser man läser efter studenten också, till exempel via komvux eller prövning?
    • Anna : Ja, man får meritpoäng för kurser man får betyg i - även om man fick betyget efter Examensbeviset. OBS! betyg i meritpoängs-kurser (för dig med examensbevis) räknas också in i ditt jämförelsetal; det är annorlunda för dem med Slutbetyg, som gick ut gymnasiet år 2013 eller tidigare... + att med det högre meritvärde, som du får genom nya betyg, prövas du i BII-urvalet, i kompletteringsgruppen.
    • : Okej, ja jag har förstått att jag kommer hamna i en annan urvalsgrupp när jag gjort dessa prövningar, men jag tänker att det kanske ändå är värt det eftersom jag kan höja mitt meritvärde med 1,5 poäng om jag läser dessa kurser. För visst får man 1,5 meritpoäng för moderna språk steg 4 om programmen jag tänker söka inte har moderna språk som särskild behörighet?
    • Anna : Man får 1,5 i merit för moderna språk 3 och 4 /sammanlagt/ och du förlorar inget - för att du kommer ju ändå prövas i BI, direktgruppen, med det meritvärde du hade innan komplettering!
    Läs alla kommentarer