Anonym
    Hej! Jag tog student i år och har nu börjat planera inför framtiden. För tillfället jobbar jag, men vill börja plugga i framtiden. En av mina största drömmar är att bli läkare, en dröm jag haft sedan jag var liten.

    I gymnasiet gick jag estet och har därför inte läst alla kurser jag behöver för att komma in på läkarlinjen. Det enda jag läste till som kan hjälpa mig, var matte 2b. Dessutom räcker inte heller mina betyg då jag inte läste någon kurs för att få meritpoäng. Jag undrar därför vilka olika vägar kan jag gå för att bli läkare, vad som är smartast osv. Läsa upp alla betyg och läsa till kurser, gå naturvetenskapligt basår, högskoleprovet, alternativt urval, eller om det finns andra alternativ?
    • Milla : Har du fått Examensbevis från Estetiska programmet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    om du fick Examensbevis från Estetiska programmet, har du nu Grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Nu behöver du uppnå SÄRSKILD BEHÖRIGHET till läkarprogrammet som är Fysik2, kemi2, biologi2 och matte 4.
    Under alla omständigheter, behöver du bli behörig, dvs du behöver tvunget få godkända betyg i de kurser som jag nämner ovan, natur.vet kurser.

    Sök till komvux, till flera olika folkhögksolor och till naturvetenskapliga basår på flera olika högskolor/universitet. På många högskolor/universitet kan man komma in på basåret utan godkänt betyg i matte 3 men i Sthm och i Gbg krävs det godkänt betyg i matte 3.
    Det finns inte någon garanti på att du kommer in på komvux, folkhögskola eller naturvet.basår - sök därför överallt. Om det blir så att du kommer in på flera ställen samtidigt - då kan du välja sen.

    Folkhögskolorna tar in till hösten, för det mesta...

    Sök till komvux. Sök överallt - till flera olika nat.vet.basår samtidigt. Det är inte farligt att söka studieplats. Man kan alltid tacka Nej till erbjuden studieplats.

    Oavsett om du gör högskoleprovet eller söker alternativt urval - så måste du bli BEHÖRIG. Du kan inte bli antagen till läkarprogrammet utan godkända betyg i fysik2, kemi2, biologi 2 och matematik 4.

    Hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack för svar!
    • : Vad är det som avgör om man kommer in på komvux och naturvetenskapliga basår? Har det med betygen från gymnasiet att göra?
    • Milla : ja, det gör det. Men på olika sätt. På komvux prioriterar man personer med "kort tidigare utbildningsbakgrund" och att man har ett tydligt MÅL med sina studier. I ditt fall är det "uppnå behörighet till högre studier". Men på nat.vet.basåret på högskolan konkurrerar man om plats med sitt meritvärde från gymnasiet; man måste också vara behörig - ha grundläggande behörighet + matte 2 /eller kanske t o m matte 3 godkänt i/ - och varje högskola/universitet avgör själva om de ska erbjuda nat.vet.basår eller inte och hur mycket matte de ska kräva att man kan sedan innan; ju högre betyg från gymnasiet man har, desto större sannolikhet att man kommer in på nat.vet.basår på högskolenivå.