Hanna
    Hej

    Har haft mycket frånvaro sedan andra terminen i ettan på gymnasiet (typ vart hemma 1-3 dagar i veckan). Nu går jag i tvåan och är 18 år. Min mentorslärare har bokat en tid till mig hos skolkuratorn (Helt utan att jag visste om det. Det är hon som bestämt detta till 100 %).

    1. Har min frånvaro ens någon betydelse när jag är 18 år?
    Har min mentorslärare något med detta att göra över huvud taget? Liksom vad innebär min frånvaro förutom att jag inte får någon CSN? Kan jag inte bara få fortsätta ha min frånvaro???????

    2. Kan hon verkligen boka en tid till mig hos kuratorn utan att meddela mig innan?
    Jag mår inte psykiskt dåligt eller något, tycker bara att det är skönt att vara hemma ibland och de flesta dagar jag är hemma sitter jag och gör skolarbete haha, så jag är ju inte "ledig".

    TACK!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,

    att få prata med kurator är en Förmån. Det är inte så lätt att snabbt få tid, då kuratorer är överhopade med jobb. Så jag tycker du kan gott gå prata med kurator. Kurator har sekretess och kommer inte berätta vidare (såvida det är inte ngt. som måste anmälas till polisen, som brottsliga handlingar, som du berättar för kurator om). Du kan också slippa gå prata med kurator, men jag råder dig prata med kuratorn. Det är inte farligt på ngt. sätt. Du kan berätta varför du är frånvarande. Kurator har hört "allt" förut - mer eller mindre.. så det är svårt att göra en kurator förvånad, ... det är i alla fall min erfarenhet.

    Din klasslärare kunde givetvis fråga dig på förhand om du vill prata med kurator, men skulle du sagt Ja! och sedan skulle det visa sig att kurator inte har någon ledig tid förrans om 3 månader? - vilket är mycket vanligt.. vad är då nytta av att fråga dig?

    Om du meddelar kurator att du inte kommer, tror inte jag att kurator kommer att protestera. Kuratorer har jättemycket att göra ... så det står dig fritt att inte gå prata med kuratorn.

    Jag är säker på att din lärare menade väl och vill hjälpa dig. När en elev är mycket frånvarande kan väldigt olika saker ligga bakom det... från sjukdom till sociala problem... det är inte meningen att man ska utebli från skolan, när man inte är sjuk.

    Att du gör skoluppgifter när du inte är i skolan, är mycket bra. Dock är det ännu bättre om du försöker gå på lektionerna.

    Att det är skönt att vara hemma ibland, förstår jag mycket väl, men skolsystemet är sådan i Sverige att man Går i skola, såvida det är inte studier på distans. När du inte är i skolan, riskerar du att missa viktiga saker, det som läraren säger - från påpekandet att vad som är viktigt att kunna och vad som kommer på provet - till att bidra till diskussioner på lektionerna och även delta i den sociala "samvaron" - vilket är viktig träning inför framtida yrkeslivet. :) Att hitta jobb när man kan vara hemma när man känner för dig är inte lätt. De flesta jobb måste man gå till - oavsett om man känner för det eller inte, tyvärr. Jag önskar att man kunde gå i skola och gå till jobbet när man kände för det, men det blir väldigt svårt att få det att funka. Tänk att du t.ex känner för att gå i skola på onsdag nästa vecka - bara den dagen under den veckan, men att dina lärare känner just den dagen att de inte har lust att gå till jobbet... :) - då är du i skolan, men inte dina lärare, för de kände för att stanna hemma och jobba hemifrån... t.ex fortbilda sig i sina ämnen eller rätta provena... eller göra ngt. annat som har med jobbet att göra men inte att just åka till skolan och genomföra lektioner. Vad skulle du säga i så fall? :)

    Att du fyllde 18 år betyder att dina föräldrar får ej utan att du ger samtycke - ta del av din närvaro eller ta del av hur det går för dig i skolan. Det är en märklig situation... för att jag skulle i så fall undra - varför ska de försörja dig, om de inte har någon möjlighet att påverka vad du gör, när och hur du gör det? Då får du försörja dig på egen hand i så fall.. det skulle vara logiskt i så fall.. annars så har dina föräldrar/vårdnadshavare massa skyldigheter - att ge dig tak över huvudet, mat på bordet och kläder på kroppen, men de ej har rätt att veta om du går i skolan, eller vad du gör... det känns inte som en rättvis och logisk situation. Att det är svårt att få egen försörjning när man är 18 år och inte är klar med gymnasiet har jag full förståelse för... som sagt - olika regler krockar och det är inte alltid det är logiskt, rättvist och bra.

    Sammanfattningsvis, så tycker jag du bör tro på att din lärare menade väl när hen bokade tid hos kuratorn. Det är frivilligt för dig att gå prata med kuratorn, men jag råder dig att göra det. Jag råder dig också försöka gå i skola så mycket du orkar, helst varje dag - då får du också ditt studiebidrag och om du känner att du ej behöver de pengarna, kan du i så fall donera dem till välgörenhet.

    Bästa hälsningar

    ANNA