Valan
    Jag har precis tagit studenten från schillerska gymnasium och har länge vettat att jag vill plugga vidare till psykolog men intagningspoängen är väldigt höga. Det lägsta jag hittade var antingen mittuniversitetetet eller umeås universitet (20, 60 tror jag) men jag har bara 19,29 i snittbetyg. Tänkte först höja mina betyg genom prövningar och söka när jag har tillräckligt men det blir ju rätt så många betyg, min kompis ska gå på fölkhögskola ett år för att komma in i ännu en kvot och öka sina chanser för att komma in. Min uppfattning har alltid vart att folkhögskola är för de som antingen inte klararade av grundskolan eller gymnasieskolan. Är det ett alternativ för mig? Dessutom har jag gjort HP två gånger och hamnade båda gångerna på 0,75 så det är nog inte något att satsa på med tanke på att jag måste ha typ 1,7 för att komma in på det och är usel på matte.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Valan!
    ang. läsa på en folkhögskola om man redan har Examensbevis
    Det är inte alls säkert att kunna komma in; sökande som inte redan har gymnasiekompetens går före. Om man kommer in på en Allmän kurs, kan man på ett läsår (som snabbast) få ut Omdöme om grundläggande behörighet. Högsta möjliga omdöme är 4.0 och det är med just högsta omdöme som man kanske har möjlighet att komma in på så pass attraktiva högskoleutbildningar som t.ex psykologprogrammet; får man lägre omdöme, ex. 3,5 - då är min bedömning att det ska inte finnas någon rimlig chans att komma in på psykologprogrammet i BF-urvalsgruppen.

    Om att höja meritvärde
    du kan bedriva självstudier och söka möjlighet att göra prövningar. Har du max meritpoäng som är 2,5? Om du inte har max i merit kan du söka läsa kurser på komvux som ger meritpoäng. Om meritpoäng för dig med examensbevis, var god se gymnasieguiden.se/informeras/merit

    Högskoleprovet
    Det går att träna på gamla högskoleprov; ibland finns det kurser som specifikt förbereder till högskoleprovet;  kan finnas även på komvux (fråga på komvux i din kommun). Det skadar inte att göra HP många ggr. Förhoppningsvis kan du höja ditt HP-resultat om du tränar och om du gör HP många ggr.

    Andra yrken och utbildningar
    Det kan tyvärr inte garanteras att du kommer in på psykologprogrammet. Det kanske du gör, men kanske- tyvärr - inte. Du förlorar i alla fall inget om du kikar på andra yrken och utbildningar - det finns över 2.000 yrken beskrivna på www.framtid.se
    Kika exempelvis på yrke/psykologisk-coach och på yrke/beteendevetare

    Längst ner på sidan yrke/psykolog finns det länkar till över 20 yrken som på sätt och vis liknar Psykolog. Kika gärna på dem.