Johanna
    Hej, jag vill utöka min gymnasieutbildning med att lägga till två kurser under individuella val. Jag skulle vilja gå Svenska 3 som jag då väljer i första hand, Engelska 7 och Matematik 2a som då ska vara de utökade kurserna. Jag går handelsprogrammet och ska välja inför mitt 3:e år i gymnasiet. Hur gör jag för att ansöka om detta?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Johanna,

    du som går på ett yrkesprogram har rätt att läsa kurser för Grundläggande behörighet till högskolestudier - du har alltså, under alla förutsättningar RÄTT att läsa Svenska 3.

    Om man ej vill läsa utökat, bör man på Handels-/admin.pr följa det här

    men om du vill läsa utökade kurser, hade du rätt att läsa kurser för grundläggande behörighet, dvs eng6 och svenska 2 och 3 - som Utökade kurser, utanför programmets 2500 poäng.

    Liselotte

    I den situationen som du beskriver nu, så har du definitivt rätt att läsa minst en utökad kurs.

    Om du har rätt att läsa mer en EN utökad kurs, är det en "bedömningsfråga"... å ena sidan, så kunde du från början säga att du vill läsa kurser för grundläggande behörighet som utökade, och hade fått göra det - för att det var din rättighet - och på så sätt kan man säga att du "har rätt att läsa upp till 300 poäng utökat", men, å andra sidan, kan man säga att det PÅ FÖRHAND, innan en kurs påbörjas, som det skrivs in i din individuellt studieplan om kursen ska läsas som en vanlig eller som en utökad kurs. Och du har då läst svenska 2 och eng6 som "vanliga kurser", ej utökade.... och nu är det för sent att ändra det... så kan man också tänka.

    Mitt råd är att du pratar med syv på din skola. Du ber att få läsa 2 utökade kurser och det kan gå bra, du kan få JA på det direkt... eller så måste syv fråga rektor och återkommer med svaret.

    Om det blir Nej som svar på din begäran att läsa 2 utökade kurser, kan du i så fall hävda din rätt att läsa minst en utökad kurs, det blir i så fall svenska 3. Och då kan du läsa antingen eng7 eller matte 2a som en "vanlig kurs", inom individuellt val.

    Rektor får bevilja läsa hur många utökade kurser som helst... men rektor kan också säga nej. Jag hoppas du får ja från rektor (ibland kan det beslutet vara delegerad av rektor till syv) eller från din syv.

    Får du ja som svar på din fråga, be då att syv skriver in det i din Individuellt studieplan och begär kopia på din plan... så att det inte blir ngt. oklart inför nästa år... det som sägs, kan "glömmas" och missuppfattas ibland, tyvärr.. :)

    Återkom gärna och berätta hur det gick. jag ska hålla tummarna för dig!

    Liselotte syv