Sandra

    Hejsan! Som rubriken lyder så är jag intresserad av att veta hur hög meritpoäng som på ett ungefär kommer behövas för utbildningen ”Design och grön inredning” i Kabbarp på Hvilan gymnasiet? Hittar inte antagningspoängen någonstans.

    • Liselotte : Är det den här https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/hvilan-utbildning gymnasieskola som du är intresserad av?
    • : Ja, det är det. :)
    • Liselotte : Jag har nu postat svar, se nedan.
    • Liselotte : Läs gärna UTÖKNING av mitt svar, nedan. utbildning du är intresserad av är NY och antagning till den kommer göras för första gången till hösten 2019.
    • Ludmila :

      Utbildning/design-och-grön-inredning kanske kommer ligga under inriktningen ÖVRIGA HANTVERK och inte undet Florist... utbildningen är ny och alla detaljer kanske ännu inte är klara kring den. Gå på öppet hus på skolan och ställ dina frågor där!
      Sök i andra hand till "vanlig florist" på samma skola och i tredje hand till Naturbruksprogrammet/inriktning Trädgård på samma skola; detta i fall du skulle ej komma in på ditt förstahands-alternativ, så kommer du förhoppningsvis på andra- eller tredjehands-alternativet på Samma skola och på "liknande" utbildning; sedan kan man hoppas att du ska kunna byta till din favorit-utbildning! Lycka till!

    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sandra,

    Liselotte

    skanegy.se hittade jag nyss info (se urdrag ur Tabellen - ovan). "A" betyder enligt anteckning på den sidan att Alla behöriga sökande blev antagna. Det betyder att det ej förekom någon egentlig konkurrens, utan alla som valde utbildningar på Naturbruksprogrammet på den skolan och var Behöriga blev förra gången Antagna. Och i så fall spelar det egentligen ingen roll hur höga betyg man har... om man är behörig och ingen konkurrens uppstår, då kommer man in. Men man vet aldrig hur det blir nästa gång; om fler söker - uppstår det Konkurrens; och då kommer de med högre betyg in - först.... och så länge platser finns. Lycka till med din gymnasieansökan!
    L.

    Hej igen!
    Ber om ursäkt för mitt tidigare svar... jag gissade fel (att den utbildning skulle ligga på NB-programmet).
    Det som är rätt är att den utbildning som du är intresserad av - design-och-grön-inredning kommer att ligga under HANTVERKSPROGRAMMET, troligtvis under inirktning Florist. Utbildningen är ny. Inga tidigare resultat av tidigare antagningsomgångar finns att titta på - då antagning till den ska göras för första gången till hösten 2019.
    Hur konkurrens-situationen kommer att se ut - är det ingen som vet.
    Gör ditt bästa i alla ämnen du läser på grundskolan och Lycka till!
    Gå på öppet hus på gymnasieskolan och ställ dina frågor till personal på skolan!
    Vänligen
    L.