Manaf

    Jag har utländsk gymnasiet betyg från Syrien.

    Jag är väldigt intresserad av ett program på engelska och jag måste ta Samhällskunskap 1b / 1a1 + 1a2.

    Min fråga är:

    A- Ska jag tävla inom BI eller BII?

    B- Antagningspoäng för detta program är över 19,5. Vad kan jag göra för att höja mitt betyg så jag får en plats? (Vilka ämnen kan jag studera eller upprepa för att få mer poäng, och kan jag studera dem på engelska?)

    MVH,

    Manaf

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Manaf,

    då du kommer att komplettera med studier i Samhällskunskap, är min bedömning att du kommer att konkurrera i BII, kompletteringsgruppen.
    Tips - gör Högskoleprovet!

    Angående höja betyg för att komma in på utbildningen med utländska betyg - så finns det en lista på kurser som kan höja betygen. Länktips: uhr.se/globalassets/syv/infomaterial-faktablad/regelinfo-div/kurser-som-kan-hoja.

    Bra även om du kan boka tid för samtal med SYV på komvux. Du kan även kontakta studievägledningen på det lärosäte (högskola eller universitet) dit du vill komma in - och fråga dem om tips och råd; exempelvis kan du fråga om någon form av Särskilt (alternativt) urval planeras. Allmän info om AU-urvalet finns på https://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola .

    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA