Hiben
    Jag vill gå psykologlinjen och har all behörighet jag behöver för det (jag gick natur), men mina poäng räcker inte. Jag har godkänt i alla ämnen förutom matte 4 och fysik 2, och tänkte därför att jag kan höja de två ämnena eftersom att det lönar sig mest att hoppa från F till E.

    Bör jag göra det genom prövning eller ska jag söka en kurs med komvux där jag har lektioner och slutprov?

    Kan jag höja mina poäng med prövning i andra ämnen eller måste det vara kurser jag hade i gymnasiet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    om du får E i ställer för F i två st. 100p-kurser - som matte 4 och fysik2 är, då höjer du med + 0.8.

    Läsa på komvux eller prövningar?
    Att få högre betyg är oftast lättare om man läser en kurs. Detta för att du får möjlighet till ta till dig kunskaper i portioner, i rätt ordning, under handledning av en lärare och under kursens gång får du feed-back ang.hur du ligger till och kan justera din studieinsats, t.ex lägga mer tid på studier framöver...
    Att få högre betyg på prövningen brukar vara svårare, därför rekommenderar vi att Läsa om du får möjlighet.

    Mitt råd: sök kurser på komvux; om du inte får plats - bedriv självstudier och försök hitta var du kan anmäla dig till prövningar.

    De nya kurser, som inte ingår i ditt examensbevis kommer inte påverka ditt meritvärde men det finns Undantag; om kurser du läser efter examensbevis ger dig Meritpoäng då räknas betygen in och meritpoängen också.
    Jag råder dig därför utreda ? om du redan har max i merit. Om du t.ex har godkända betyg i engelska 7 och i moderna språk 3 och 4, då har du max i merit. I annat fall kan du läsa kurser som ger dig meritpoäng och försök få så höga  betyg i dem också.
    Gör helst planering med syv på komvux.
    Hänvisning: info om meritpoäng för dig med examensbevis på gymnasieGuiden.se

    Hälsningar
    Milla

    Studie- och yrkesvägledare