Carolina
    Hej! jag gick ut gymnasiet förra sommaren och ska söka nu till hösten igen, eftersom jag inte kom in förra hösten och våren. Jag har dock svårt att räkna ut mina "gymnaisepoäng" inkl. mina meritpöäng för att kunna räkna ut vilka program och högskolor jag kan ansöka till. Hur räknar man ut detta?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Carolina,
    det är ju inte riktigt någon som vet hur höga betyg som kommer att krävas för att komma in på en viss högskoleutbildning; antagningsgränsen uppstår i Konkurrensen; men om du sökte förut - fick inte du besked från Antagning.se vad ditt meritvärde ligger på?
    Det är Antagning.se som räknar ut Meritvärde.
    Att själv räkna på sina gymnasiebetyg kan vara krångligt; och det är ändå det som Antagning.se räknar fram som gäller.

    Det bästa är att du på www.antagning.se på "mina sidor" dvs på din inloggning, ser vad ditt meritvärde är, framräknat av Antagning.se.

    Du kan också ta dina betyg till SYV på komvux och be honom/henne hjälpa till. Då kan du samtidigt passa på och diskutera med SYV på komvux hur du eventuellt kan höja ditt meritvärde - vilka kurser du kan läsa eller göra prövningar i.
    *****
    Högskoleprovet - är ännu ett sätt att komma in; om man är behörig, kan man komma in även med rätt så låga betyg om man har högt resultat på högskoleprovet; men det vet du kanske redan själv.

    Men om du vill, så får du givetvis räkna ut ditt meritvärde själv. Räknehjälp finns på https://antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasial-vuxenutbildning/Gymnasieexamen-fran-komvux/Rakna-ut-ditt-meritvarde/Raknehjalp/ - men det kan vara rätt så krångligt, tyvärr.

    Jag tror du har EXAMENSBEVIS och om det stämmer, väljer du på https://antagning.se/globalassets/raknehjalpen-svensk/index.html flicken "Gymnasieexamen". Du fyller i antal kurser, poäng och vilka betyg du har i kurser.
    Gymnasiearbete räknar du inte in.
    På så sätt får du fram till Jämförelsetal som max kan uppgå till 20.0.
    Jämförelsetal på 20.0 har man om man har alla A-betyg i alla kurser.
    Har man E betyg i alla kurser, har man Jämförelsetal på 10.0;
    Har man C betyg i alla kurser, har man Jämförelsetal på 15.0.

    Till Jämförelsetalet plussar man sedan på - om man har några Meritpoäng, extrapoäng. Vilka kurser som för dig som har Examensbevis, ger meritpoäng, kan du läsa om Här >>. Max antal meritpoäng man kan ha är 2,5.
    Så, skulle man ha A-betyg i alla kurser + max i merit, får man Meritvärde på 22.5. Det är det högsta möjliga.
    Meritvärde kan ligga på mellan 9.0 och 22.5. Ju högre meritvärde man har, desto större chans man har att komma in på högskoleutbildning  - i Betygsgruppen.

    Studie- och yrkesvägledare