hadia
    Hejsan!

    Jag är en tjej på 14 år som drömmer verkligen om att bli stridspilot. Det är inte ett måste att bli just det. Jag är helt okej med att bli en vanlig pilot lika så, fast att bli stridspilot är verkligen drömmen och jag behöver verkligen råd osv på hur jag kan nå min dröm (så som vilken linje jag kan läsa på gymnasiet) . tacksam för svar!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Titta närmare på >>/program/FTU/flygplan  som är ett speciellt gymnasieprogram med egna examensmål som finns endast på några få gymnasieskolor i Sverige, som har Riksrekryterande utbildning: elever från hela Sverige söker till de några få skolor som erbjuder den utb.

    Annars så kan du söka teknik eller naturvetenskap på gymnasiet där man också läser fysik och det krävs för att komma in på civil pilotutbildning i Sverige.

    Inom det militära börjar man med Grundläggande Militär Utbildning som du kan söka till direkt efter gymnasiet ...