Joel
    Tjena, jag är intresserad av att jobba med människor efter att de blivit behandlade av t.e.x en alkoholförgiftning, överdos m.m i det så kallade uppvakningsrummet. Skulle man kunna bli någon slags specialiserad undersköterska av något slag?
    MVH Joel
    • Anna : Jag vill tipsa om https://www.framtid.se/yrke/intensivvardssjukskoterska
    • Julia : På de stora uppvaken är det nog främst sjuksköterskor med vidarutbildning inom intensivvård, operation, anestesi eller akut. det är möjligt att det kan finnas någon enstaka undersköterska där.

    4 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Läs gärna på >>info/sjukskoeterska-efter-vo jobbet du är intresserad av kan vara sjuksköterska som gör eller en specialistundersköterska .. Jag rekommenderar >>Vård-& omsorgsprogrammet och försöka lägga till några kurser: i första hand dem,  som ger behörighet söka till sjuksköterskeprogrammet; då kan du efter gymnasiet bestämma om du söker till högskola för att bli sjuksköterska eller till yrkeshögskola för att bli specialistundersköterska>> ... Svenska och engelska för grundläggande behörighet till högskolestudier har alla elever rätt att läsa. Däremot matte 2a är en valbar kurs som FÖRHOPPNINGSVIS kommer att erbjudas. utan godkänt i matte 2 blir man tyvärr inte behörig till sjuksköterskeprogrammet på högskolenivå, men som tur är, går det att komplettera efter gymnasiet + att det allt som oftast erbjuds läsa matte 2 på de flesta gymnasieskolor (för alla elever som så önskar).
    Vänligen

    Julia SYV

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Joel, vi fick nu svar från Beroendecentrum i Stockholm. Var god läs deras svar nedan:

    När våra patienter kräver extra övervakning pga tex alkoholintoxikation utförs det vanligtvis av erfarna skötare eller sjuksköterskor.

    Patienter som sederas pga delirium tremens övervakas av samma yrkesgrupper.

    Med vänlig hälsning
    Chefssekreterare, administrationen
    Beroendecentrum Stockholm

    Hej igen, nu fick vi svar från en Hälso- och sjukvårdsstrateg. Var god läs nedan:

    Hej!
    När du skriver ”uppvakningsrummet” drar jag slutsatsen att du menar postoperativ enhet där en patient övervakas efter en genomförd operation.

    I huvudsak är de anestesisjuksköterskor som arbetar där men beroende på att operationer genomförs inom många olika specialistområden så kan det vara aktuellt även med andra typer av specialistutbildade sjuksköterskor t.ex. ögonsjuksköterskor. Grundutbildning till sjuksköterska är det som gäller som ett första utbildningssteg.

    Vänliga hälsningar
    Hälso- och sjukvårdsstrateg
    Hälso-och sjukvårdsstaben
    Regionkansliet

    SYV-besökare SYV

    Hej, jag vill tipsa om att Tullinge gymnasium>> är en skola, certifierad som "Vård - och omsorgscollege" (voc), vilket innebär att den håller en hög kvalitetsnivå - exempelvis gällande kontakter och samarbete med olika vård -och omsorgsverksamheter. Tullinge gymnasium samarbetar bland annat med Röda Korsets Högskola.

    Med vänlig hälsning
    SYV

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan, vi fick nu svar från en Vårdlärare (som i grunden är Sjuksköterska) på Fredrika Bremergymnasiet >>; var god läs nedan:

      "När det gäller postoperativa avdelningar(uppvak), så skiljer det sig åt från olika kliniker gällande vilka personalkategorier som arbetar. På vissa avdelningar alternerar narkos sjuksköterskor eller intensivvårdssjuksköterskor. Det är också vanlig att det finns undersköterskor på dessa avdelningar, och såklart även sjuksköterskor.
    Det kan således räcka med en undersköterskeutbildningen eller sjuksköterskeutbildning, sen gäller att göra bra ifrån sig på APL  (Arbetsplatsförlagd lärande, en sort Praktik) och skapa kontakt. Bäst såklart om det går att få APL inom detta område.

    MVH
    Vård och omsorgslärare
    Vårdcollege, Fredrika Bremergymnasiet".

    Liselotte