SYV-besökare
    Hej,
    jag fick "uppdrag" från min rektor att "föra in syv-perspektiv" in i undervisning i alla ämnen, men hen säger inte hur jag ska göra det. Hen tycker att det är mitt ansvar som SYV och att jag ska veta hur man gör då hen tycker det är min kompetens... eller dennes "avsaknad" i så fall. :)
    Vad tycker ni? Vad ska jag göra? Några konkreta råd?
    En trött och förvirrad SYV :(

    2 Svar

    Daniel SYV

    Hej, kollegan!
    att syv-perspektivet ska finnas och "genomsyra" undervisningen - det håller jag med om. Dock är det inte helt klart hur det ska gå till - rent praktiskt.
    Sedan finns det också (eller tyvärr Kan finnas) viss motstånd från lärarna ibland t.ex pga de tycker de gör redan tillräckligt mycket och orkar inte med ännu en sak att tänka på.

    Det är olika situationer på olika skolor - av olika anledningar: lärarbrist; rektorer kanske byts ut ofta; eleverna kan ha diverse olika förutsättningar, allt från "på gränsen till särskola med en IQ poäng för mycket för att få gå i särskola" Till Särbegåbade/jätteduktiga och snabba elever som alla går i samma klass! 

    Konkreta tips:
    - försök vara med på alla lärarsammankomster och bara genom att du visar upp dig och kanske förhoppningsvis blir tillfrågad om ngt., så påminner du lärarna om att SYV finns och att studie- och yrkesvägledningen är viktigt att tänka på även om man är lärare;

    - försök vara med på alla föräldramöten på din skola; samma sak här - genom att visa upp dig påminner du om att SYV finns! :) på föräldramöten i åk7 kan man börja prata om den obligatoriska PRAO-n, kika gärna på info på https://www.framtid.se/reportage/obligatorisk-prao-fran-ht18
    på föräldramötena i lägre årskurser kan man som SYV exempelvis berätta om någon SYV-nyhet, ex. om du sätter upp en SYV-anslagstavla och byter ut VECKANS YRKE - varje vecka på den tavlan; - det går snabbt att skriva ut från - https://www.framtid.se/yrken/veckansyrke och man kan sätta upp för flera veckor framåt - så att alla: elever och lärare samt annan skolpersonal ser att du bryr dig och att det "händer någonting på syv-fronten"; nästa veckans yrke är - Matematiker, se varför just det yrket på https://www.framtid.se/yrke/veckansyrkev11ar2018

    - gör ngt. roligt med skolpersonal, ex. tips-promenad om yrken; 

    - i samband med terminsstart och terminsslut kan man kanske göra någon SYV-aktivitet i de enskilda klasserna eller för hela skolan, t.ex en Frågetävling om olika saker som har med studie- och yrkesvägledningen att göra;

    - påminn lärare och övrig skolpersona om att du finns! - och att de alltid är välkomna att fråga dig om hur de kan "implementera syv i sin undervisning"; du kan gott säga att du inte "sitter på alla svar" men att ni kan diskutera och komma fram till någonting tillsammans, att ni "sitter i samma båt" och har samma mål: nämligen att det ska bli "folk" av eleverna! :)

    - be rektor att "vika" minst fem min - åt SYV-info på varje skol-personal-sammankomst där du kan säga någonting om vad som händer på "syv-fronten", ex. någon nyhet om att >>> från HT19 införs det Högskolebehörighet på yrkesprogrammen på gymnasiet; om det inte finns någon syv-nyhet att berätta om kan du på dina fem min "i ramp-ljuset" be om idéer och förslag från lärarna om hur ni tillsammans ska leva upp till att SYV är hela skolans ansvar.

    - se om det på andra skolor (kanske börja med de skolorna som ligger närmast din skola) finns goda exempel hur lärare och SYV samarbetar och "ta efter" samt dela med dig av det du har lyckats "uppfinna".

    - prata med rektor och med samhällskunskapslärare om att införa (kanske på frivillig basis ... på prov) - Arbetsmarknadskunskap som en del av undervisningen inom Samhällskunskap, då du kan "ta över" och undervisa i en kvart på var femte lektion t.ex - i Arbetsmarknadskunskap och så inkluderar läraren några frågor in i sina prov ang. det som du har undervisat i på dina "kvart"-lektioner. 

    Det finns väldigt mycket man kan göra även om man är ensam SYV och utan någon stöd/hjälp från andra men så ska det inte vara: om syv ska bli hela skolans ansvar, bör all skolpersonal hjälpa till, ex. kan rektor "beordra" att skolsköterskan, skolmatsalspersonal, vaktmästaren, skolbibliotekarien - går in i klasserna och berättar om sina yrken, om vilken utbildning de gick och om vilka arbetsuppgifter de gör som kanske inte syns för eleverna;

    Att du fick "uppdrag" från Rektorn är bra för att det påvisar att hen är intresserad men du behöver rektorns "dagliga stöd" också. Det kan du gott svara till din rektor - att hen bör kontinuerligt och på olika sätt påpeka till all skolpersonal att SYV är hela skolans ansvar! 

    Försök involvera föräldrarna ex. fråga på föräldramötena vilka föräldrar kan och vill komma till skolan och berätta om sina yrken och/eller sina tidigare utbildningar (från gymnasiet och uppåt); och samtidigt kan du fråga om vilka föräldrar kan "fixa" PRAO-platserna på sina arbetsplatser (och inte bara åt sina egna barn, även åt andra elever).

    Om PRAO-anskaffning, inslag av Arbetsmarknadskunskap, tips-promenader och frågetävlingar om yrken och vägledningssamtal "hänger i luften" hela-hela tiden... om och om igen - som "favorit i repris" och både du och rektor outtröttligt "tjatar" om att SYV är hela skolans ansvar... :)... kan man i så fall förvänta sig att det blir en förändring, i alla fall på sikt!

    Lycka till!
    D:
    P.S: alla intresserade får höra av sig med kommentarer, tips och synpunkter! :)

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan, vilken bra fråga du ställer! En jätteviktig och aktuell fråga men som också är svår att svara på!
    Jag håller med Daniel, det han svarar. 
    Men jag vill också lägga till att man kan också kanske "skoja till det" lite... inte bara ta det på "blodigt allvar". 

    Ex. kika på https://www.framtid.se/bloggar/fika-bor-man - om man gör en "föreläsning" för eleverna om Fikans betydelse på den svenska arbetsmarknaden, t.ex? eller ngt. annat halvt-allvarligt som förenar "arbetsplatskunskap" med ngt. skoj, ngt. lättsamt som eleverna lättare kan ta till sig? 

    Jag tycker också att man som syv kan vinna mycket på att ärligt säga till lärarna och annan skolpersonal att "jag behöver er hjälp, era ideer och ert stöd". Att "ensam är stark" gäller inte alltid. 


    Sätt upp "digitala idélådor" - där alla kan lämna idéer och förslag om hur SYV kan bli Hela Skolans Ansvar. Uppmana elever, föräldrar, övrig skolpersonal och kanske t o m fd elever som gick vidare till högre utbildning - att bidra med idéer.

    Vänliga hälsningar och LYCKA TILL
    Julia syv

    Frågor och svar taggade med 'bi' (22 st.)

    • Elev

      Prövning för större chans?

      Hej! Jag går mitt sista år på gymnasiet och har sökt till universitetet. Är dock rädd att jag inte kommer komma in, det merit jag har nu är lite högre än vad som krävdes att komma in förra året. Vilket gör mig nojig om...

      Milla : : Hej,jag vill börja svara med att påtala att du inte kommer att hinna göra prövning "mellan datumen" för utfärdandet av examensbevis och sista dag för komplettering som blir den 21... Läs hela svaret
    • Elev

      Hamna i olika grupper?

      Hej Jag har en fråga angående behörighet. Är det bra att man bara hamnar i urvalsgrupp 1(B1) eller det är bäst att man få ut examen och sen komplettera för att hamna i båda grupperna för att ha en större chans att komma in på...

      Anna: : Hej Ziba!i varje urvalsgrupp har man en "ny chans" att komma in - på så sätt är det bra att prövas i flera urvalsgrupper. Men det handlar också om hur snabbt man kommer in på sin... Läs hela svaret
    • Elev

      Kommer jag på BI eller BII?

      Hej! Jag har en fråga! Jag kommer gå ut gymnasiet (Naturvetenskapsprogrammet). Alltså har full behörighet till programmet jag vill söka till i Universitet. Jag behöver dock höja mina betyg för att komma in, jag ska göra det genom...

      Anna: : Hej A,man kan till svenska högskole-universitetsutbildningar prövas i flera olika urvalsgrupper samtidigt.Med resultatet från högskoleprovet prövas man i HP-urvalet. Är man behörig direkt efter... Läs hela svaret
    • Sanna

      Vilken kvot räknas jag i?

      Hej! Jag kommer att göra en prövning av en kurs direkt efter studenten, innan sista kompletteringsdagen. Jag undrar därför ifall jag kommer hamna i BI- eller BII-gruppen. Tacksam för svar!

      Anna: : Hej Sanna,om prövningsbetyget har senare datum än datum för examensbeviset, då är det en komplettering. Om du redan innan komplettering är behörig, kommer du prövas både i BI och i BII.... Läs hela svaret
    • elev

      Kommer jag bli räknad i både BI och BII?

      Jag har sökt till socionomprogrammet som jag har behörighet till men jag vill också söka till sjuksköterskeprogrammet men jag har inte natur2 så jag tänker göra en prövning nu i april? Kommer jag räknas i BI och BII när jag söker till socionomprogrammet eller inom BII bara? Kommer min...

      Anna: : Hej Issy,du har sökt till socionomprogrammet som du uppger att har behörighet till men du vill också söka till sjuksköterskeprogrammet men du har inte naturkunskap 2 så du tänker... Läs hela svaret
    • Oskar

      Hamnar jag i det båda urvalsgrupperna när jag läser upp betyg?

      Om jag läser upp ett redan befintligt gymnasie betyg på komvux hamnar jag då i både grupp 1 alltså B1 med mina inte kompliterade betyg och i grupp 2, B2 med mina nya betyg?

      Julia: : Ja, det stämmer. Om du redan innan komplettering är behörig, då kommer du prövas med det lägre meritvärde i BI och med det högre - i BII, kompletteringsgruppen.
    • Linnea

      Är jag i både BI och BII samtidigt om jag gör prövning?

      Hej! Jag går nu tredje året på gymnasiet och vill höja mina betyg för att komma in på den utbildning jag vill gå. För detta vet jag att jag kan göra prövning och att jag aldrig kan sänka mig på det. Däremot undrar jag om...

      Anna: : Hej, om man redan innan komplettering är behörig, då prövas man med det ursprungliga meritvärdet (på gymnasiala betyg som ingår i examensbeviset) i BI,... Läs hela svaret
    • Choon-Hee

      Vilken antagningsgrupp kommer jag tillhöra?

      Hej! Jag har planer på att studera Förvaltningsjuridiskaprogrammet på Mittuniversitetet i Östersund till hösten. Som det ser ut nu kommer jag få de sista 250 poängen från komvux (inklusive Gymnasiearbete), så frågan är vilken...

      Julia: : Hej!om du i ditt examensbevis kommer ha 250 poäng kurser från komvux och resterande - från gymnasiet, då är hela ditt examensbevis en komplettering, så du kommer endast prövas... Läs hela svaret
    • Elev

      Hur uppnå gymnasiepoäng så det omfattar 2/3 mer än gymnasiet?

      Hej, Fakta: Inför konkurrens vid urval med betyg är det möjligt att hamna BI gruppen om Gymnasieexamen på komvux omfattar mer än två 2/3 av lästa poäng. Fall: Elev ska uppnått 2700 gymnasiepoäng på Gymnasiet i barn och...

      Milla : : Hej!komvux har ont om resurser och det är därför osannolikt att en person som är mycket nära examensbevis skulle kunna läsa 2 år på komvux, "bara... Läs hela svaret
    • Sandra

      Vad händer med min nuvarande merit (BI) vid F/E på komvux?

      Hej! Jag har för tillfället 16,43 i merit när de kommer till BI. Jag läser nu till Matematik 4 och Naturkunskap 2 på komux för att öka min merit samt öka min behörighet inför högskolan! Som jag har förståt de så kommer de meriten jag får under komvuv räknas in i BII under natagninen men den...

      Anna: : Hej!Det går inte genom studier på komvux efter det att man på gymnasiet fick ut examensbevis, försämra sina chanser att komma in på högskoleutbildning. I ditt... Läs hela svaret
    • Vägledare

      Hamnar eleven i en annan urvalsgrupp?

      Hej, vill höra med en kollega, en annan SYV, för att vara helt säker. Fråga: Om en elev går ES, och läser upp matte 2 efter gymnasiet. Hamnar eleven i en annan urvalsgrupp då, trots att eleven kräver matte 2 för behörighet? Och hur är det med Meritpoäng, dvs t.ex. läsa upp Engelska 7...

      Milla : : Hejsan,Om eleven får ut Examensbevis från Estetiska programmet, är hen i Grunden behörig till högskola, men inte till de utbildningar som för Särskild behörighet kräver matte... Läs hela svaret
    • Agge

      Hamnar jag i BI eller BII?

      Hej! Jag har inte gymnasieexamen (ett F i en kurs). Hamnar jag i BI eller BII efter att jag har pluggat up mitt F till ett godkänt betyg, altså fått ett gymnasieexamen via komvux?.

      Anna: : Med ditt examensbevis från komvux kommer du prövas i BII, kompletteringsgruppen.
    • Emma

      Finns det fristående kurser inom business intelligence?

      Hej! Jag letar efter antingen en yh-utbildning eller att bygga ihop ett eget paket av kurser inom området Business Intelligence. Min plan är att studera och jobba samtidigt och är stationerad i Göteborg. Jag hittade en EC-utbildning som tidigare gått här nere men som nu inte kommer gå...

      Anna: : Hej Emma, LIA, Utveckling av produkt och tjänst, 55 YH-poäng* - ... sista kursen du nämner är Praktik; LIA = Lärande i Arbete, dvs praktik. **************** Du är... Läs hela svaret
    • Matilda

      Hur stor chans har jag att komma in i BII-gruppen?

      Hej! Jag har sökt medieproduktion vid Jönköping University och kommer söka i BII, HP och den sammanslagna BIEX-BI-gruppen. Men mina vanliga betyg räcker inte för att komma in på programmet, inte heller mitt HP då det är väldigt lågt....

      Peter: : Hej Matilda, dina chanser ser bra ut. Vi håller tummarna! Jag hoppas och tror att du kommer in! Hälsningar Peter syv

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga